Ny gratis-app kan kortlægge skolens indeklima

Hvordan er indeklimaet på jeres skole? Den nye gratis app IK-tjek, der kan anvendes af både ansatte og elever, gør det muligt at afdække skolens indeklima på en dag eller to.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
14.06.22

Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) har med støtte fra Realdania lanceret appen IK-tjek, som kan hjælpe danske skoler med at kortlægge indeklimaet og samtidig give råd og vejledning til, hvordan eventuelle udfordringer med skolens indeklima kan håndteres.

Selvom indeklimaproblematikken på skolerne er velkendt og dokumenteret, så har mange skoler og kommuner svært ved at konstatere, i hvilke lokaler indeklimaet er udfordret, og hvad de kan gøre for at forbedre det. Den nye gratis app, IK-tjek, kan hjælpe med den udfordring.

IK-tjek kan anvendes af både elever og ansatte
Med en tablet eller smartphone i hånden kan lærere og elever med den gratis app IK-tjek selv kortlægge skolens indeklima på en dag eller to. Appen kræver ingen forkundskaber at bruge, og kortlægningen kan evt. gennemføres som en del af et undervisningsforløb. Efter kortlægningen udarbejder appen automatisk et overblik og en rapport, samt skræddersyet vejledning og gode råd til indeklimaforbedringer på den pågældende skole.

”Før kommunerne griber til løsninger, skal de først have et overblik og en plan. Ellers risikerer de, at løsningerne bliver lappeløsninger – og dyrere end nødvendigt. Og her kan et værktøj som IK-tjek være med til at etablere det nødvendige overblik over indeklima-tilstanden på de lokale skoler,” siger Anne Gade Iversen, projektchef i Realdania.

IK-tjek er udarbejdet og valideret i samarbejde med forskere fra Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og DTU, og rådgivere fra Transition ApS og aereNmore (Saint-Gobain)

LÆS MERE og hent appen IK-tjek HER.