Ny gratis it-løsning til sprogvurdering af børn på dagtilbuds- og børnehaveklasseområdet

Det er fortsat op til den enkelte kommune at beslutte, hvordan den lovpligtige sprogvurdering af børn i to- eller treårsalderen og i børnehaveklassen skal foretages.
Af: Maren Skotte
Pædagogik & skoleliv
31.08.21

Kommuner, dagtilbud og skoler kan nu anvende ministeriets nye gratis it-løsning ”Sprogvurdering.dk” til sprogvurdering af børn på dagtilbuds- og børnehaveklasseområdet med ministeriets sprogvurderingsværktøjer ”Sprogvurdering 2 år” og ”Sprogvurdering 3-6”.

Sprogvurdering.dk afløser den tidligere it-understøttelse af ministeriets sprogvurderingsværktøjer, ”FKO Sprogvurdering”, som blev lukket ultimo 2019.

It-løsningen understøtter to forskningsbaserede sprogvurderingsredskaber målrettet børn i 2-6 års alderen og børnehaveklassen, som blandt andet kan anvendes til den lovpligtige sprogvurdering på dagtilbuds- og børnehaveklasseområdet. De to sprogvurderingsredskaber er henholdsvis ”Sprogvurdering 2 år” og ”Sprogvurdering 3-6”. Sprogvurdering.dk er udviklet med inddragelse af brugere, interessenter og TrygFondens Børneforskningscenter og Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.

I løbet af efteråret 2021 afholdes et webinar for brugere, hvor Sprogvurdering.dk demonstreres, og der er mulighed for at få svar på spørgsmål.

Læs mere om sprogvurdering.dk