Ny oversigt viser hvor længe man må opbevare personoplysninger

Oversigt, der viser hvor længe skolen må opbevare personoplysninger af forskellig slags. Oversigten er ikke udtømmende, men omfatter de områder og spørgsmål som skønnes vigtigst for skoler.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
06.12.17

Friskolernes Hus udgiver nu en oversigt, der viser hvor længe skolen må opbevare personoplysninger af forskellig slags. Oversigten er udarbejdet på baggrund af henvendelser om personoplysninger, som konsulenterne i Friskolernes Hus løbende modtager og den nye persondataforordning.

Oversigten er udtryk for Friskolernes Hus' fortolkning af reglerne igennem det samarbejde vi har med de andre skoleforeninger vedrørende persondataforordningen.

Oversigten er ikke udtømmende, men omfatter de områder og spørgsmål som skønnes vigtigst for skoler. <link file:2512 download internal-link>Oversigten ligger på www.friskoler.dk.

Materiale om oplysningspligt og samtykkeerklæringer er under udarbejdelse og forventes klar i januar 2018.

Datatilsynet har udgivet sin vejledning om samtykke tillige med et par andre vejledninger, som vi i samarbejde med de andre skoleforeninger vil gennemgå og udarbejde notater om målrettet til frie grundskoler.

LINKS:

Hent oversigten '<link file:2512 download file>Hvor længe må man opbevare forskellige personoplysninger'

<link https: www.datatilsynet.dk vejledninger vejledninger-databeskyttelsesforordningen external-link-new-window internal-link>Datatilsynets vejledning om databeskyttelsesforordningen

<link https: www.friskoler.dk nyheder artikel external-link-new-window internal-link>Next steps med persondataforordningen – nyhed fra Dansk Friskoleforening 24. november 2017