Ny pris vil belønne journalistik, der forbedrer den offentlige samtale

Sammen med Højskolerne og Efterskolerne vil FRISKOLERNE vil uddele Folkets Journalistpris. Prisen hylder journalistik, der styrker den offentlige samtale og giver - som noget helt særligt - unge en afgørende stemme i udvælgelsesprocessen.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Administration
28.02.22

Højskolerne, Efterskolerne og Friskolerne vil med det fælles projekt »Frirummet« indstifte Folkets Journalistpris. Prisen uddeles en gang årligt til en journalist eller en gruppe af journalister, der i det foregående år har bidraget konstruktivt til folkestyrets virke og til at forbedre den offentlige samtale ved at skabe plads til nuancer, refleksion og demokratisk virkelyst. Med prisen følger en præmie på 50.000 kr.

Folkets Journalistpris vil belønne nuancer og perspektiver fremfor polarisering og distance, fordi et velfungerende folkestyre kræver en mangfoldig og levende debat.

Med Folkets Journalistpris ønsker de tre organisationer bag Frirummet at fremhæve journalistik, der danner rammen om og giver plads til en sådan debat – og ambitionen er at placere folket og folkestyret centralt i alt fra indstillingsproces til udvælgelseskriterier.

Ambition at styrke en konstruktiv og engagerende offentlig debat
Lisbeth Trinskjær, formand for Højskolerne, repræsenterer de frie skoler i prisens jury. Hun peger på en væsentlig del af juryens opgave: ”Vores intention med prisen er at prikke til og dermed synliggøre en dybt problematisk tendens: at konflikter og konfrontationer, hits, clicks og likes er mere styrende for den journalistik, vores folkestyre formidles gennem, og vi som folk præsenteres for, end fællesskabet, løsningerne, nuancerne og dilemmaerne.

Det er en klar ambition med prisen at styrke en journalistisk såvel som folkelig bevidsthed om og deltagelse i en konstruktiv og engagerende offentlig debat, som reflekterer befolkningens sammensætning.

En særlig plads til de unges stemmer
Reuters Institute pointerer i rapporten “Journalism, media and technology trends and predictions 2022, at særligt unge under 30 føler sig afkoblet fra den demokratiske samtale, blandt andet fordi tonen er hård, debatten er polariseret, fordi de ikke føler, de ved nok, eller at deres holdning ikke er tilstrækkelig legitim.

Disse tendenser understreger prisens pointe: at journalistik er en absolut nødvendighed i et folkestyre. Uden nysgerrigt undersøgende, kritisk konstruktiv og professionelt udført journalistisk arbejde, går demokratiet til grunde.

Det er kun et troværdigt folkestyre, hvis folket oplever sig som en del af det. Det kan journalistikken understøtte ved at invitere og engagere os som folk i en tillidsfuld debat, der nuanceret viser og rummer forskellige holdninger og idéer til, hvordan samfundet skal udvikles. Hvis journalistikken skal give værdi til vores samfund og folkestyre, skal den kunne levere noget, der giver folket noget at være fælles om. Derfor er det afgørende, at det er en journalistisk prioritering at skabe en ramme om den demokratiske debat, som flere kan se sig som en del af. ” lyder det fra Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne.

Prisen har også fokus på vigtigheden af at involvere og afspejle unge i samfundsdebatten. Derfor afvikler Frirummet i foråret 2022 et forløb på Ungdomsøen, hvor en gruppe unge inddrages i udvælgelsen af de nominerede til prisen, som forelægges juryen i Folkets Journalistpris, der i sidste ende træffer beslutning om, hvem der vinder.

”Formålet er at give en særlig plads til de unges stemmer og sørge for, at deres holdninger til hvad der er god journalistik og journalistikkens rolle i demokratiet spiller en reel rolle og får et rum, hvor de forelægges dem, der har magt og agt til at handle og skabe forandring.” lyder det fra Peter Bendix Pedersen, formand for Friskolerne, om processen.

Uddelingskriterier
Prisen uddeles med afsæt i de journalistiske værdier Fællesskab, Inspiration, Nuancer og Tillid. For at komme i betragtning til prisen, skal journalistikken tydeligt leve op til følgende kriterier: Den skal engagere og involvere, inspirere til mulige løsninger, nuanceret præsentere en problemstilling og fremstå troværdig.

Folkets Journalistpris uddeles på baggrund af indstillinger fra alle interesserede.

Prisen uddeles af Frirummet med støtte fra Samfonden.

NB: Der er åbent for indstillinger fra den 11.februar til den 3.april 2022.

INDSTIL DIN(E) KANDIDAT(ER) HER.