Nye arbejdstidsregler er først gældende fra skoleåret 2022-2023

I Friskolernes Hus får vi mange henvendelser vedr. de nye arbejdstidsregler. Vi har søgt at skabe et overblik her.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
15.04.21

Friskolernes Hus får en del henvendelser omkring de nye arbejdstidsregler, om tidspunkt for implementeringen, og om det er en god ide at indføre de ændrede arbejdstidsregler allerede fra det kommende skoleår 2021-22.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at aftalen endnu ikke er godkendt. Det forventes dog at ske sammen med resultaterne af overenskomstforhandlingerne.

For skoler, der følger skoleåret som normperiode, vil de nye arbejdstidsregler først være gældende fra d. 1. august 2022, dog vil selve arbejdsprocessen/indkøringsbestemmelserne have virkning fra 1. januar 2022.

Det vil med andre ord sige, at det kommende skoleår 2021-2022 planlægges med de nuværende arbejdstidsregler, og først ved årsskiftet - når forberedelserne til planlægningen af skoleåret 2022-2023 starter - tages der afsæt i de nye arbejdstidsregler.

Friskolernes Hus vil i løbet af det kommende efterår informere nærmere omkring de ændrede regler og implementeringen heraf samt stille et nyt arbejdstidsplanlægningsværktøj til rådighed.

Link til tidligere nyhed omkring de nye arbejdstidsregler - KLIK HER.