D. 30. november udsendte STUK et orienteringsbrev til alle friskoler.
Orienteringsbrevet slår fast, at de frie skoler er omfattet af de nye krav i bogføringsloven, og de fremhæver de væsentligste ændringer, der trådte i kraft pr. 1. juli 2022:
Krav om afstemninger jf. §11 i bogføringsloven. Der skal foretages afstemninger, som er nødvendige for at sikre, at der foreligger et opdateret grundlag for lovpligtige indberetninger eller angivelser af moms, skatter, afgifter samt års- og delårsrapporter.
Opbevaring af regnskabsmateriale jf. § 4 i bogføringsloven er udvidet til også at omfatte dokumentation af oplysninger i noterne og ledelsesberetningen i årsrapporten samt skøn og vurderinger foretaget i forbindelse med udarbejdelsen af årsrapporten.
Beskrivelse af bogføringsprocedurer jf. §6 i bogføringsloven indebærer en beskrivelse af skolens procedure for bogføring med henblik på at sikre, at de løbende transaktioner registreres, og at regnskabsmateriale opbevares på betryggende vis. Beskrivelsen skal ligeledes angive hvilke medarbejdere, der er ansvarlige for procedurerne.
Beskrivelsen skal senest være udarbejdet d. 1. januar 2023.
Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en skabelon til beskrivelse af bogføringsprocedure som med fordel kan anvendes. Find skabelonen HER.
Digital bogføring
Kravet om digital bogføring træder tidligst i kraft d. 1. juli 2024. Det betyder, at kravet tidligst vil være gældende fra 1. januar 2025 for friskoler, hvis regnskabsår følger finansåret.
Har du yderligere spørgsmål?
Er der spørgsmål til bogføringslovens ændringer og krav, anbefaler vi, at skolen tager kontakt til skolens egen revisor.
Find bogføringsloven HER.
Find kravene til den digitale bogføring på Erhvervsstyrelsens hjemmeside HER.