Nye rammer for ansættelse af pensionerede

Har I lærere, børnehaveklasseleder eller skoleleder ansat, der er kommet fra pension - eller påtænker I at ansætte en pensioneret medarbejder ind i én af disse stillinger? Så er det vigtigt at være opmærksom på rammerne i hhv. overenskomst og organisationsaftale.
Af: Michael Buch Kristensen, Friskolernes Hus
30.05.22

Når skolen ansætter personale i en stilling som lærer, børnehaveklasseleder eller leder på skolen, og den der påtænkes ansat er gået på pension, vil ansættelsen fremadrettet være omfattet af den relevante overenskomst og organisationsaftale.

Har man på nuværende tidspunkt ansatte, der er kommet fra pension og ind i en af de ovenstående stillinger, vil de være ansat på en individuel kontrakt. Denne gruppe skal overgå fra deres nuværende individuelle kontrakt til en ansættelse på overenskomsten snarest muligt, dog senest pr. 1. januar 2023.

Det betyder i praksis, at denne gruppe fremadrettet ansættes på lige fod med de ikke-pensionerede.

Hvem er omfattet?
Vær opmærksom på, at denne ændring kun gør sig gældende for stillinger på statslige overenskomster – dvs. lærere og børnehaveklasseledere og øverste og øvrige ledere på skolen.

Hvad med den gruppe af tidligere pensionerede der ikke er på statslige overenskomster?
Ansættelse af pensionerede i stillinger omfattet af overenskomsterne med AFG (BUPL og FOA), 3F og HK er der ingen ændringer for. Det vil fortsat skulle ske som hidtil, nemlig på den relevante overenskomst.

Dermed kan man sige, at alle stillinger, der fremadrettet tilbydes til en pensioneret, vil skulle ske på den for stillingen relevante overenskomst.

Orientering fra Ministeriet
Alle skoler har modtaget en orientering fra Børne- og undervisningsministeriet dateret d. 23. maj 2022 med information om den nye ordning.

Brevet fra ministeriet til skolerne findes HER.

Det nye cirkulære, hvori reglerne er beskrevet findes HER.