Nye rammer for brandtilsyn på friskoler

Flere medlemsskoler oplever mærkbare ændringer i rammerne for brandtilsyn på skolerne grundet nye regler, der trådte i kraft 1. januar 2022.
Af: Michael Buch Kristensen, Friskolernes Hus
08.06.22

Mærkbare ændringer i brandtilsyn på friskoler
Flere medlemsskoler oplever mærkbare ændringer i rammerne for brandtilsyn på skolerne.
Dette skyldes, at det fra 1. januar 2022 har været bygningsreglementets regler og vejledninger, der har dannet basis for kravene til brandsyn på skolerne.

Danske Beredskaber vurderer, at mange institutioner, hvis bygninger benyttes på samme måde nu som før 1. januar, risikerer påbud i forbindelse med brandtilsynet.

Disse påbud udstedes, fordi det ikke længere er muligt at gøre undtagelser fra reglerne ud fra en konkret, skønsmæssig vurdering.

Meddelelsen fra Danske Beredskaber kan findes her.

Information sendt direkte til driftansvarlige
Flere lokale beredskaber har sendt informationer om det ”nye” brandtilsyn direkte ud til de driftsansvarlige for bygninger hvor der foretages brandtilsyn.

Et eksempel kan findes hos Beredskab Fyn eller Vestsjællands Beredskab.

Herfra ses blandt andet eksempler på, hvad de nye regler indebærer:
Eksempler på nye driftsmæssige krav i kapitel 7:

• På undervisningsafsnit i anvendelseskategori 2 (flere end 150 personer i lokalet) skal der centralt i gangarealerne ophænges en brand- og evakueringsplan sammen med en brand- og evakueringsinstruks. Brand- og evakueringsplanen skal udarbejdes af en certificeret brandrådgiver, jf. kap. 7.3.8.9.1

• Krav om kontrol, hvor der lokalt gennemføres en form for egenkontrol af de brandtekniske installationer, håndslukningsudstyr samt brandsikring af ventilationsanlæg. Kontrollen er jf. kap. 7 fastlagte med faste terminer, og kontrollen skal føres til log, så det er muligt at følge historikken af kontrollerne. Nogle af de emner, som der skal gennemføres kontrol på, er flugtveje, sikkerhedsbelysning, brandslukningsudstyr, ABA-anlæg, sprinkleranlæg, brandveje, passive systemer (rørgennemføringer, vægge mv.), branddøre, ABDL-anlæg mv. Logskemaerne skal kunne fremvises ved brandsynet

• At der i flugtvejsgangen kun kan henstilles inventar og andre genstande med en brandbelastning på højst 50 MJ/m2 jævnt fordelt over flugtvejsgangen. Der er samtidig et krav i de generelle ordensregler om, at teknik rum ikke længere kan anvendes til henstilling af inventar, varer og lignende. Eksisterende udstedt tilladelse fra beredskabet eller kommunalbestyrelsen vil stadigvæk være gældende."

Vi anbefaler alle der måtte være i tvivl om indhold og konsekvenser af de nye regler og rammer for brandtilsyn, at tage kontakt til det lokale beredskab.
Find jeres lokale beredskab her.