Nyt gratis læringssite med fokus på skolevægring

Nyt gratis lærings- og inspirationssite om, hvad elever og lærere i 5. til 8. klasse kan gøre mod usund kedsomhed og højt skolefravær. Se film, lyt til unges personlige historier om skolefravær, lav øvelser og bliv inspireret til en meningsgivende undervisning, der er alt andet end kedelig. Læs mere her.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
12.09.22

Ser du pointen? er et digitalt materiale, der gennem interaktivitet, virkelighedsnære film og øvelser klæder skolens børn og voksne på til at opdage, erkende og tackle usund kedsomhed og bekymrende skolefravær.

HVORFOR?
Formålet med materialet er at fremme børn og unges livsduelighed, lyst til og mod på skolegang gennem øget læring og udvikling af positive relationer blandt elever og lærere i en praktisk faglig kontekst, med et særligt fokus på gruppen af sårbare børn og unge.

HVAD?
Websiden indeholder interaktive film, interviews, spots og andre korte film med fokus på kedsomheds- og engagement problematikker som oplæg til arbejdet i klassen til forløb i dansk, engelsk, historie og naturfag og kan indgå i tværfaglige forløb eller i timeløse fag.

Den består desuden af værktøjer til god klasseledelse og udvikling af den pædagogiske praksis. Til alle film er der udarbejdet reflektionsspørgsmål og øvelser, der kan laves individuelt, som makkerpar, i grupper, teams eller som klasseaktivitet og varierer i tid og længde.

Materialerne er til gratis anvendelse, uden log-in og uden afgivelse af personlige oplysninger. Det er produceret af Feldballe Film & TV med støtte fra Undervisningsministeriets Udlodningsmidler.

FIND MATERIALET HER: https://serdupointen.dk/