Nyt skoleår – nye lønberegningsark

Det er nu muligt at downloade FRISKOLERNEs lønberegningsark gældende for skoleåret 2022-2023. Lønberegningsarkene gør det muligt via få oplysninger, at udregne løn til skolens ledere, lærere/børnehaveklasseledere, pædagoger samt teknisk/administrativt personale.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
11.07.22

Lønberegningsarkene bruges som kontrol til skolens eget lønprogram eller som supplement til skolens lønprogram.

Start med at udfylde august måned med de faste lønoplysninger. Herefter er det kun ændringer der fremadrettet skal tastes.

Disse ændringer kan være ændret reguleringsprocent, beskæftigelsesgrad, basisløn/skalatrinsløn eller nye/ændrede løntillæg. Ved at taste ændringen i den enkelte måned, ændres alle løndele automatisk.

Lønberegningsarkene gør det muligt at printe lønsedler, lønspecifikationer pr. ansat pr. år eller lønspecifikation pr. år for alle ansatte.

Reguleringsprocenten pr. april og oktober 2022 er lagt ind. Reguleringsprocenten pr. april 2023 skal manuelt tastes (Hold øje med skolenyt).

Ændringer i løntabel for lærere og børnehaveklasseledere i forhold til skoleåret 2021-2022:

• Lejrskoletillæg på hverdage og weekender er tilføjet. Her tastes antal dage tillægget vedrører.
  • Eksaminator eller censortillæg er tilføjet. Her tastes antal timer tillægget vedrører.
  • Seniorordning: Det er nu muligt at beregne ekstra pension for lærere der benytter sig af seniorordningen og dermed går ned i arbejdstid og løn op til 175 timer om året, men bevarer retten til den fulde pension. Derfor skal der fremadrettet i lønberegningen oplyses beskæftigelsesgrad vedr. løn og beskæftigelsesgrad vedr. pension.

Seniorordningsberegner der kan beregne beskæftigeslesgrad til hhv. løn og pension ved brug af seniorordning er lagt ind som en særskilt fane i værktøjet.

• Orlov uden løn men med pension er nu også muligt at beregne. Dog kun i hele måneder.

Ændringer i løntabel for TAP-personale i forhold til skoleåret 2021-2022:

Lønberegningsark for undervisere (ledere, lærere og børnehaveklasseledere)

Lønberegningsark for ikke undervisere (BUPL, 3F og HK)