Nyt værktøj til beregning af nedsat arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere

FRISKOLERNE har udarbejdet en regneark, der kan anvendes til beregning af effektiv beskæftigelsesgrad for ansatte med nedsat arbejdstid. Læs mere her.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
27.01.22

Lærere og børnehaveklasseledere har, fra den normperiode de fylder 60 år, ret til op til 175 timer nedsat arbejdstid.

For ansatte, der d. 31. juli 2013 var fyldt 57 år, gælder, at der betales fuld løn og pension ved brug af nedsat arbejdstid op til 175 timer. For ansatte, der ikke var fyldt 57 år d. 31. juli 2013, gælder, at der, ved brug af nedsat arbejdstid op til 175 timer, sker der en tilsvarende lønnedgang. Dog med fuld pensionsret. De 175 timer forudsætter, at den ansatte er 100% ansat. Ved en beskæftigelsesgrad på under 100% udregnes arbejdstiden forholdsvist.

Som en hjælp til beregning af effektiv beskæftigelsesgrad, ved brug af den nedsatte arbejdstid, har FRISKOLERNE udarbejdet et regneark. Regnearket kan også anvendes, hvis skolen og den ansatte har aftalt en effektiv beskæftigelsesgrad som et resultat af en kombination af almindelig nedsat arbejdstid og brug af seniorordning.

DOWNLOAD regnearket HER.