Obligatoriske sprogprøver: Skolens bestyrelse er ansvarlig for, om skolen er omfattet af kravet om sprogprøver

Rettelse til nyhed fra august 2019: Det er bestyrelsens ansvar at vurdere, om skolen er omfattet af af kravet om obligatorisk sprogprøve. Skolen skal selv rette henvendelse til Undervisningsministeriet.
Af: Peter Mondrup, Friskolernes Hus
03.09.20

Rettelse til nyhed om de obligatoriske sprogprøver bragt den 13. august 2019

I en nyhed af 13. august 2019 skriver FRISKOLERNE, at skoler, som er opfattet af kravet, vil blive informeret direkte af Undervisningsministeriet. Dette er ikke rigtigt.

Det er den enkelte frie grundskole og dermed skolens bestyrelse, der er ansvarlig for at vurdere om skolen er omfattet af kravet om obligatorisk sprogprøve. Det er bestyrelsens opgave at kontakte Undervisningsministeriet.

Bekendtgørelsen blev offentliggjort i juli 2019, og beskriver indhold og afvikling af prøverne, ligesom der stilles materialer til rådighed.

Kravet gælder på grundskoler - herunder friskoler, hvor mere end 30 % af eleverne bor i et boligområde, der har været på Transport- og Boligministeriets liste over udsatte boligområder mindst én gang inden for de seneste 3 år.

Bekendtgørelsen om obligatoriske sprogprøver kan læses HER.