Øveprøver, optagelsesprøver med mere

Fremhævelse af særligt to ting fra STUKs nyhedsbrev: 1) Ansøgere, der skal aflægge optagelsesprøve til de gymnasiale uddannelser kan blive indkaldt med meget kort varsel samt 2) Muligheden for øveprøver som eksamenstræning i grundskolens afgangsfag.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
19.05.20

Prøvekontoret i STUK har for nylig udsendt nyhedsbrevet #FPnyt nr. 6. Nyhedsbrevet er allerede tilgået alle prøveafholdende skoler. Alligevel vælger vi her midt i coronatiderne at fremhæve et par ting fra nyhedsbrevet - blandt andet muligheden for at gennemføre ”øveprøver”

”Nyt om optagelsesprøven til de gymnasiale uddannelser
Styrelsen kan orientere om, at der i sommerterminen 2020 afholdes gymnasial optagelsesprøve på datoer valgt af den enkelte gymnasiale institution i perioden 19.-29. juni. Ansøgere, der skal aflægge optagelsesprøve til de gymnasiale uddannelser i denne periode, kan blive indkaldt til optagelsesprøven med meget kort varsel. Det skyldes, at grundskolernes frist for at afgive og indberette de afsluttende standpunktskarakterer er rykket til senest den 15. juni, hvilket betyder, at de gymnasiale institutioner først et par dage derefter har adgang til ansøgerens endelige uddannelsesparathedsvurdering, som skal anvendes som grundlag for vurdering af, hvem der skal til optagelsesprøve. Hvis skolen har kendskab til elever, for hvem dette er relevant, vil vi opfordre til at gøre eleverne opmærksomme på, at de kan blive indkaldt med kort varsel.”

Tilbud om eksamenstræning og offentliggørelse af prøvesæt fra 2020
Eksamenstræning – for både mundtlige or skriftlige prøver – kan bestå af prøvelignende aktiviteter (øveprøver), som kan gennemføres i det enkelte fag. For mundtlige øveprøver gives der på EMU inspiration til, hvordan de vil kunne afholdes i hovedparten af folkeskolens fag – både virtuelt og fysisk.”

Øveprøverne afvikles to gange. De to afviklinger varer fem dage og har samme prøveplan. Den første afvikling er i uge 22 fra den 25.-29. maj 2020. Den anden afvikling foregår i både uge 23 og 24 fra den 2.-4. juni 2020 samt den 8. og 9. juni 2020. Se mere i nyhedsbrevet.

OBS. Der var en beklagelig fejl i den udsendte vejledning til bekendtgørelsen, som blev udsendt den 24. april. Fejlen er på side 5 om sammentælling i beregningen af gennemsnitskarakteren. Det korrekte resultat for beregning af gennemsnitskarakteren er: (4+3,5+3+2+10+2+4) /7 = 4,1. Dette er rettet i den version, der kan tilgås på uvm.dk.”