ONLINE GÅRDBESØG - et gratis tilbud til alle skoleklasser fra Skole, Landbrug og Fødevarer

Hvor kommer mælken fra? Hvad er økologi? Hvordan producerer man med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget? Det og mange andre spørgsmål kan du og dine elever få svar på, hvis I tager på gårdbesøg - og det kan man også gøre online.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer
17.11.20

Et gårdbesøg er en faglig ekskursion, hvor eleverne sanser, erfarer og lærer om landbrugets processer og produkter. Men i denne tid må man tænke nye måder at møde hinanden på, og derfor er det nu muligt at komme tæt på dyr, landbrug, natur og fødevareproduktion online. Gårdbesøget er gratis - uanset hvordan I vælger at besøge gården.

Hvilken type af landmand vil I gerne besøge?
Læreren kan på et kort selv finde den landmand, der passer bedst ind i klassens forløb, og afhængig af klassetrin og typen af gård, I vælger at besøge, vil man (i de fleste tilfælde) få tilbudt et gratis klassesæt bøger. Bøgerne bliver sendt til skolen med bilen fra CFU.

Fælles mål
Gårdbesøg er især relevant i forhold til Fælles Mål for natur/teknologi, biologi og madkundskab. Det kan også kombineres med andre fag fx dansk, fysik/kemi, geografi eller emnet Uddannelse og job, ligesom det kan benyttes i forbindelse med tema- og tværfaglige forløb. Find en liste af de punkter i Fælles Mål, som I kan vælge at arbejde med i forbindelse med et gårdbesøg HER.

Online gårdbesøg
Når du som lærer udvælger den landmand, du gerne vil besøge sammen med dine elever, så sæt et hak i boksen 'Online møde/rundvisning' på DK-kortet. Så finder du de værter, der også gerne tager dialogen digitalt. Se en kort præsentationsfilm om 'Online gårdbesøg' HER.

LÆS MERE om gårdbesøg HER.