Optagelsesprøven til de gymnasiale uddannelser justeres

Børne- og undervisningsministeren er sammen med den politiske følgegruppe for COVID-19 på børne- og undervisningsområdet blevet enige om at justere optagelsesprøven til de gymnasiale uddannelser i år.
Af: Søren Stein Brinck, Friskolernes Hus
10.03.21

Sammen med den politiske følgegruppe for COVID-19 har Børne- og undervisningsminister Pernille Rosekranz-Theil besluttet at justere på optagelsesprøven til de gymnasiale uddannelser i år.

Optagelsesprøven ændres, så opgaver i fysik/kemi tages ud af prøven, mens opgaverne i fagene dansk, engelsk og matematik fastholdes. Ligeledes justeres også udgangspunktet for at bestå prøven, så bestå-kravet bliver 60 point til de treårige uddannelser og 45 point til hf.

På samme måde nedsættes prøvens varighed fra fire til tre timer. Ændringen af optagelsesprøven skal ses i lyset af, at elever i 9. og 10. klasse heller ikke skal aflægge prøve i fysik/kemi i år pga. af COVID-19.

Optagelsesprøverne forventes i år afholdt hhv. 28. april, 18. juni og 3. august 2021.

LÆS MERE på BUVMs hjemmeside HER.