fjern søgeboks

Orientering om praktikernetværk vedr. teknologiforståelse

BUVM igangsatte i 2018 et treårigt forsøgsprogram i tre spor vedr. teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen. Mange skoler, der ikke deltager i forsøget, har vist interesse for at lære mere om at arbejde med teknologiforståelsesfagligheden. Dette er nu muligt vha. indsatsen 'Praktikernetværk'.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Kategori
Kurser & arrangementer , Administration
23.11.20

Børne- og Undervisningsministeriet igangsatte i 2018 et treårigt forsøgsprogram med teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen. Programmet skal kvalificere en politisk beslutning om, hvorvidt og hvordan teknologiforståelse skal indgå i folkeskolen. Forsøgsprogrammet afsluttes efter skoleåret 2020/21. Slutevalueringen forventes offentliggjort i efteråret 2021. 

Formålet med forsøget er at afprøve teknologiforståelse som faglighed i folkeskolen med henblik på, at eleverne skal kunne forholde sig kritisk til teknologi og forme den – frem for blot at bruge den. 

Forsøgsprogrammet består af tre spor: 
1. Udvikling af Fælles Mål i regi af en ekspertskrivegruppe. Sporet blev afsluttet ultimo 2018. 

2. Forsøg på 46 skoler (påbegyndt i 2019). 22 forsøgsskoler afprøver tek-nologiforståelse som selvstændigt fag, og 24 forsøgsskoler afprøver teknologiforståelse integreret i eksisterende fag (dansk, matematik, na-tur/teknologi, fysik/kemi, billedkunst, håndværk og design samt sam-fundsfag). Teknologiforståelse afprøves på 1. til 9. klassetrin. 

3. Kompetenceudvikling af undervisere på professionshøjskoler – koordi-neret sektorprojekt, hvor professionshøjskoler og universiteter samarbejder om udviklingen af lærerfaglighed og didaktik inden for teknolo-giforståelse. Sporet blev påbegyndt primo 2020. 

LÆS MERE om forsøget og forsøgsfagligheden HER.  

 

ØNSKER I OGSÅ AT ARBEJDE MED TEKNOLOGIFORSTÅELSE?
Mange skoler, der ikke deltager i forsøget, har vist interesse for at lære mere om at arbejde med teknologiforståelsesfagligheden. Til jeres orientering er CFU (Center for undervisningsmidler) ved alle seks professionshøjskoler gået sammen om en landsdækkende indsats for at støtte og løfte skoler, der ønsker at arbejde med teknologiforståelse. Projektet er en videreførelse og udvidelse af det praktikernetværk, som STIL startede i 2019, og støttes af Villum Fonden. Praktikernetværket er et netværk for 2 kommuner, skoleledere, pædagogisk personale og professionshøjskoler, og skal skabe grobund for videndeling og netværk omkring teknologiforståelse. 

LÆS MERE om praktikernetværket HER.

Praktikernetværket afholder sit første online-arrangement d. 2. december kl. 12.00-16.00, hvor der vil være oplæg og praksisrettede workshops. 

TILMELD JER til online-arrangementet d. 2. december HER. 

 

Få nyheder fra FRISKOLERNE!

Få nyt fra FRISKOLERNE via vores nyhedsbreve og vores nyhedsagent.

Du bestemmer selv, hvilke emner du vil have nyheder om - og du kan til enhver tid afmelde dig igen.
TILMELD dig nyhedsbreve og nyhedsagent.

Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup  
kontakt@friskolerne.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00
Fredag 9-12