Overenskomstforhandlinger vedr. ledere, lærere og børnehaveklasseledere

Resultatet for overenskomstforhandlingerne vedr. ledere, lærere og børnehaveklasseledere ved frie grundskoler er nu offentliggjort. Det skal dog endeligt godkendes hos de forhandlende organisationer inden slutningen af april.
Af: Michael Buch Kristensen, Friskolernes Hus
17.03.21

Resultaterne af forhandlingerne er nu offentliggjort, men det er vigtigt at være opmærksom på, at de først får virkning, når de er endelig godkendt ved afstemning hos de forhandlende organisationer. Dette sker inden udløbet af april måned.

Resultat for Lærere og børnehaveklasseledere
For børnehaveklasseledere er det aftalt, at lønnen stiger med kr. 4.700 årligt (31. marts, 2012 niveau). Denne forhøjelse vil ske ved en forhøjelse af basislønen og vil træde i kraft pr. 1. april 2022. Forhandlingsparterne er ligeledes enige om at undersøge og drøfte forskellige elementer af praktikaftalen i perioden. Drøftelserne påtænkes iværksat, når en ny læreruddannelsesbekendtgørelse er aftalt. Derudover er det også aftalt at drøfte forholdene for lærere, der er kombinationsansat ved gymnasieskoler med fri grundskoleafdelinger, herunder Steinerskoler med HF.

Vi har tidligere skrevet om arbejdstidsaftalen – den er ligeledes en del af det overenskomstresultat, der skal stemmes samlet om.

Aftalen kan læses HER.

Resultat for Ledere
Der er i forbindelse med OK21-forhandlingerne ikke sket nogen ændringer i overenskomsten for ledere.