PÅ VEJ: nyt planlægningsværktøj vedr. lærernes arbejdstid

FRISKOLERNE er i færd med at udarbejde et helt nyt værktøj til planlægning af lærernes arbejdstid. Udarbejdelsen af værktøjet tager dog tid. På skolen kan I evt. anvende ventetiden til at færdiggøre arbejdet med samarbejdssporet samt at forberede en række ting for skoleåret 2022-23. Anvend evt. FRISKOLERNEs kalenderværktøj til at danne jer et overblik. Vær også opmærksom på kommende kurser i skoleårets planlægning.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
22.02.22

Pga. den nye arbejdstidsaftale udarbejder FRISKOLERNE et helt nyt værktøj til planlægning af lærernes arbejdstid. Udover at værktøjet bruges til at planlægge den enkelte lærers arbejdstid for skoleåret 2022-23, kan værktøjet ved hjælp af få oplysninger også hjælpe med at udarbejde en statusopgørelse på den præsterede arbejdstid hver 3. måned. Udarbejdelsen af det helt nye værktøj tager dog tid, og vi ved derfor endnu ikke, hvornår vi er klar til at lægge værktøjet på hjemmesiden.

Hvad kan ventetiden bruges til?
Vi ved, at flere skoler venter utålmodigt på, at værktøjet bliver klar, men vi råder skolen til at bruge ventetiden til dels at færdiggøre arbejdet med samarbejdssporet samt at forberede følgende for skoleåret 2022-2023:

Hvor ligger ferien?

Hvornår undervises der efter skema og byder skoleåret på mere end et skema?

Hvornår afvikles fagdage, emnedage, eskursionsdage og lejrskole?

Hvornår afholdes pædagogiske dage, og hvor mange timer indeholder dagene?

Planlægges der med pålagt arbejde på hverdage imellem 17-06 og i weekender?

Fagfordeling og skemalægning

Estimeret tid til forberedelse, til opgaver der planlægges indholdsmæssigt senere på året og til opgaver der skønnes til min. 60 timer.

Øvrige opgaver

Evt. lokalaftaler

Seniorordning: Ønsker skolens lærere og børnehaveklasseledere der er fyldt 60 eller fylder 60 år i det kommende skoleår at benytte sig af seniorordning og nedgang i arbejdstiden på op til 175 timer?

FRISKOLERNEs kalenderværktøj
På FRISKOLERNEs hjemmeside ligger et kalenderværktøj, der kan benyttes til at danne sig et overblik over det kommende skoleår.

Det er dog vigtigt at understrege, at kalenderen IKKE er en del af planlægningsværktøjet for skoleåret 2022-2023, men udelukkende kan bruges til at danne sig et overblik over det kommende skoleårs skemadage, fagdage, emnedage, eskursionsdage, lejrskole, pædagogiske dage mm.

DOWNLOAD kalenderværktøjet HER.

Workshop/kursus i skoleårets planlægning
Der er stadig få ledige pladser på ”skoleårets planlægning” hvor arbejdstiden for det kommende skoleår planlægges for såvel skolens lærere/børnehaveklasseledere samt pædagogisk personale.

Kurset for mindre øvede d. 9.- 11. maj - KLIK HER.

Kurset for øvede d. 16. – 17. maj - KLIK HER.