Pension og forsikring under 3F-overenskomsten

Pensionsordningen i PensionDanmark omfatter sundhedsordning og forsikring ud over pensionsopsparingen.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
26.09.18

Pedeller, rengøringsmedarbejdere, køkkenpersonale og andet teknisk personale ansat ved skoler, der er tilsluttet 3F-overenskomsten, er omfattet af ordningen i PensionDanmark tillige med ansatte omfattet af HK-overenskomsten med Lilleskolerne. Det er navnlig sundhedsordningen, der adskiller pensionsordningen fra pensionsordningerne på de andre overenskomstområder.

Forsikringsdækningen omfatter visse kritiske sygdomme, førtidspension og død.

Pensionsopsparingen sker som en aldersopsparing, en ratepension og en livsvarig pension. Den ansatte kan nemt selv tjekke indholdet i sin pensionsordning. Medarbejderne har nemlig deres egen personlige profil på PensionDanmarks hjemmeside, hvor de kan se præcist, hvordan de er dækket. Der logges på med NemID på <link http: www.pension.dk>www.pension.dk.

PensionDanmark Sundhedsordning
Både skolerne/skoleledelsen og medarbejderne bør være opmærksomme på mulighederne i sundhedsordningen. Ordningen skal medvirke til at tage problemerne i opløbet, så fx rygskader eller andre alvorlige lidelser kan forebygges. Ordningen dækker skader opstået såvel i fritiden som arbejdstiden.

Mulighederne er:

· Behandlinger hos en fysioterapeut, kiropraktor, massør eller zoneterapeut ved problemer i led, muskler og sener. Man behøver ikke gå til lægen først.

· Hurtig diagnose. Hjælp når medarbejderen er blevet henvist til en speciallæge fra egen læge. En sygeplejerske i PensionDanmark hjælper vej gennem sundhedssystemet uden unødig ventetid. Ordningen giver også mulighed for et 8 ugers genoptræningsforløb. Ring på 7012 1335 alle hverdage kl. 8-21.

· Rådgivning fra et sundhedsteam af sygeplejersker og socialrådgivere, hvis man har været syg i længere tid eller har risiko for lang tids fravær fra arbejdspladsen. Som arbejdsgiver kan man også kontakte sundhedsteamet og få hjælp til at håndtere sygefravær. Ring på 7012 1335 alle hverdage kl. 8-21.

· Psykologhjælp med mulighed for personlig samtale, hvis man har problemer på jobbet som fx stress og private problemer som fx skilsmisse eller dødsfald.

· Misbrugsrådgivning, hvor man kan få hjælp til at få bugt med fx misbrug af stoffer, alkohol og medicin.

Tidsbestilling og kontakt kan ske via <link http: www.pension.dk>www.pension.dk, PensionDanmarks app eller telefon 7010 0806 alle hverdage mellem kl. 8-21.