’Persondata-hva’-for-noget?’ - undervisningsmateriale til elever i grundskolen

Medierådet har udgivet undervisningsmaterialet ’Persondata-hva’-for-noget?’, som har til formål at få elever i grundskolen til at reflektere over persondata og deres eget digitale liv.
Af: Ole Carl Petersen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
25.08.20

Persondata kan være vanskeligt at gøre sig klog på, og derfor er det vigtigt, at det sættes på skoleskemaet i alle dele af grundskolen. Det er konklusionen fra en række af de lærere fra Furesø Kommune, der har deltaget i udviklingen af Medierådets nyudgivne undervisningsmateriale ’Persondata-hva’-for-noget?’.

Selvom de fleste unge er vokset op med digitale medier, er det langt fra altid tilfældet, at de er helt klar over, hvad det vil sige at begå sig på nettet. Formålet med materialet er derfor at styrke den kritiske forståelse hos børn og unge, og hvad de selv kan gøre, når det kommer til deres persondata på nettet.

Materialet er foruden en række skoler i Furesø kommune udviklet i samarbejde med Fremtidsværkstedet i Farum, og undervisningsmaterialet har været testet på forskellige klassetrin på tværs af grundskolen. ’Persondata-hva’-for-noget?’ bygger på et kampagnemateriale med samme titel, som blev udgivet til Sikker Internet Dag i 2019 af Medierådet i samarbejde med Red Barnet og Center for Digital Pædagogik. I kampagnematerialet sætter unge ord, lyd og billeder på deres digitale rettigheder.

Undervisningsmaterialet ’Persondata-hva’-for-noget?’ indeholder aktiviteter, værktøjer og inspiration til hhv. 3 - 4. klasse, 5. - 7. klasse samt 8. - 9. klasse. Derudover indeholder det en information til forældre, som derigennem får mulighed for at understøtte undervisningen hjemmefra.

Find undervisningsmaterialet her:
’Persondata-hva’-for-noget?’