Podcasten 'FUNDAMENTET' - levende samtaler om folkets skole

FUNDAMENTET bringer dig podcasts om den danske grundskole, og den første podcast med titlen 'Angst - det starter med en lille bekymring' ligger allerede klar til dig.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik , Magasinet Friskolen
08.07.20

Podcasten 'FUNDAMENTET' - levende samtaler om folkets skole.

10 år i træk sender vi vores børn afsted til en institution, som har en massiv indflydelse på vores kæres udvikling, trivsel og dannelse - Danmarks grundskole. I podcasten FUNDAMENTET diskuterer vi emner, som er direkte brugbare for forældre med børn i én af landets 1800 grundskoler (både fri-, privat og folkeskoler). Hver podcast har relevante faglige gæster, som styres af vores to værter, Heidi Lykke Schultz og Per Ølholm.

'Angst - det starter med en lille bekymring'.

'Angst' er emnet for FUNDAMENTETs første afsnit. Op imod 10 procent af alle børn og unge oplever bekymring og angst. Mød i denne podcast Carsten Juul fra Heypeople, som er én af danmarks førende psykologer inden for metakognitiv terapi - en psykologisk behandlingsform, som ifølge omfattende studier giver over 80 procent forbedret livskvalitet. "Vi har større succes, fordi vi ikke længere behøver rippe op i det, som børnene er angste for, men udelukkende kigger på den måde, de vælger at reagere på deres følelser."

I podcasten bidrager desuden Kristine Sloth, som har 360.000 følgere på instagram. Hun valgte sidste år at filme, da hun havde et angstanfald, og hun taler meget åbent til sine følgere om sin lidelse. Du møder også Albertslund Lille Skole, der arbejder pædagogisk med at forebygge bekymring og angst hos eleverne.

LYT TIL FUNDAMENTETs første afsnit her: 'Angst - det starter med en lille bekymring'. Og husk at abonnere på FUNDAMENTET, så du er med, når vi næste gang publicerer en podcast.

Vil du vide mere?

Gå ind på FUNDAMENTETs hjemmeside HER og bliv klogere. Her kan du også høre et udvalg af Magasinet Friskolens artikler læst højt af Magasinet redaktør, Per Ølholm.