”Praktik-AUB” er en ny ordning med betaling ud fra et måltal

Den nye ”Praktikplads-AUB” ordning, som trådte i kraft 1. januar forventes ikke at koste skolerne større beløb.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
17.01.18

I Friskolernes Hus har vi modtaget en del spørgsmål om den nye ”Praktikplads-AUB” ordning, som trådte i kraft 1. januar. Spørgsmålene har drejet sig om betalingen til den nye ordning.

Formålet med ”Praktikplads-AUB” er at der bliver skabt flere praktikpladser, således at flere unge vælger at tage en erhvervsuddannelse.

Lovgivningen om ”Praktikplads-AUB”, som er supplement til den allerede eksisterende AUB-ordning, er et resultat af treparts-aftalen mellem arbejdsmarkedets parter og regeringen i juni 2017.

Ordning skal give økonomisk incitament til at antage elever
Ideen med ordningen er, at give et økonomisk incitament til at antage elever. Hver arbejdsplads får et måltal for hvor mange elever man skal ansætte i praktik; og arbejdspladsen vil så få en økonomisk bonus eller en ekstra regning i forhold til om måltallet er opfyldt eller ej.

Skolernes bidrag til ordningen må forudses at blive forsvindende lille – eller 0,00 kr!

Betalingen til den nye ordning er obligatorisk for alle arbejdsgivere, der i det foregående år har haft mere end én fuldtidsansat, erhvervsuddannet medarbejder. Men det er kun få skoler, der har haft ansat erhvervsuddannede medarbejdere. Hvilke medarbejdere, der skal betragtes som erhvervsuddannet fremgår af et bilag til lovgivningen (se mere på link nedenfor).

Beregning af skolens måltal
Til april måned vil skolen få en forskudsopgørelse, hvor skolens mål for, hvor mange elever der skal ansættes i 2018 og hvor man mange elever der allerede er ansat og dermed hvor langt der er til målet pr. 31. december 2018.

På det materiale, der er lagt ud på <link http: virk.dk>virk.dk kan man allerede nu beregne skolens måltal. Da redaktionen forsøgte at regne et måltal ud erfarede vi, at det kan være vanskeligt at gennemføre og lave en korrekt beregning.
Hvis du VIL prøve at lave beregningen kan du nedenfor finde de nødvendige links:

<link https: indberet.virk.dk praktikplads-aub internal-link>Gennemgang/beskrivelse af ordningen

<link https: indberet.virk.dk sites default files maalratiovejledning_-_virksomhedseksempel_0.pdf internal-link>Eksempel på beregning af måltal