Procentregulering pr. 1. februar 2021 er nu fastlagt

Fejlen i Danmarks Statistiks lønindeks er nu udbedret, og den endelige reguleringsprocent pr. 1. februar er fastlagt.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
04.02.21

Coronakrisen har medført, at lønnen på det private arbejdsmarked er bremset markant op, og da ansatte i staten følger lønudviklingen på det private arbejdsmarked, betyder det at lønnen pr. 1. februar 2021 falder en smule.

Lønnedgangen gælder alle ledere, lærere, børnehaveklasseledere, ansatte under BUPL, 3F og HK-overenskomst samt øvrig ansatte, der aflønnes efter statens skalatrin, eller hvor lønnen er aftalt til at reguleres efter procentreguleringen. Da næsten alle løndele reguleres med procentreguleringen er det kun områdetillæg og gruppeliv der ikke påvirkes af den ”negative” reguleringsprocent. Den faldende procentregulering betyder dog kun en mindre lønnedgang.

En hurtig beregning viser, at en fuldtidsansat lærer med et årligt undervisningstimetal på 750 timer og et kvalifikationstillæg på 25.000,- (årligt grundbeløb) vil opleve en lønnedgang før skat imellem 28,- og 35,- kr. pr. mdr. – alt afhængig af hvilket basisløntrin læreren er på. Hertil kommer selvfølgelig en tilsvarende pensionsnedgang. Forudlønnede, der i januar måned fik løn for februar, skal have beregnet en efterregulering vedr. februar måned.

Gruppeliv

Flere skoler har modtaget brev fra Forenede gruppeliv, der har oplyst, at gruppelivspræmien på aftale nr. 26001 er steget til kr. 181,25 pr. mdr.

Dette er ikke korrekt. Præmien vedr. aftale nr. 26001 er uændret kr. 176,50 og I bedes se bort fra det udsendte brev.

Med denne ændring af lønnen følger en ny løntabel gældende fra 1. februar 2021. Løntabellen er indtil videre gældende indtil 31. marts 2021, hvor nye overenskomster forventes blive aftalt.

Download ny løntabel:

Ny løntabel gældende fra 1. februar 2021 (Excel) - DOWNLOAD HER.

Ny løntabel gældende fra 1. februar 2021 (PDF) - DOWNLOAD HER.