Prøvefri skoler - og den praktisk-musiske prøve

Elever fra prøvefrie skoler, der ønsker folkeskolens afgangsprøve, skal bestå den praktisk-musiske prøve inden 8. klasse afsluttes.
Af: Ole Carl Petersen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
10.08.22

Elever på prøvefri skoler, der går ud af friskolen efter 8. klasse for efterfølgende at fortsætte sin skolegang på en prøveafholdende skole, bør være opmærksomme på følgende:

For at eleven kan bestå folkeskolens afgangseksamen på den nye skole, skal eleven have bestået den praktisk-musiske prøve. Det har imidlertid ikke været en mulighed på den tidligere skole.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) orienterede den 17.11.2021 alle skoler om denne udfordring.
I den sammenhæng gjorde STUK opmærksom på, at en elev i dette tilfælde kan aflægge den praktisk-musiske prøve som privatist.

Elever, der ønsker at aflægge prøve som privatist, skal henvende sig til kommunalbestyrelsen, som skal imødekomme denne anmodning senest 1. oktober forud for prøvetermin december/januar og 1. februar forud for prøvetermin maj/juni.

Med ovennævnte in mente er det derfor vigtigt, at den prøvefri skole får orienteret elever/forældre fra 8. klasse med skoleskift i tankerne om ovennævnte, så prøven som privatist kan afvikles inden afslutningen af 8. klasse.

Har man spørgsmål til ovennævnte, er man naturligvis velkommen til at kontakte Friskolernes Hus.