Refusion for teaterforestillinger for børn og unge på private skoler og i dagtilbud

Private skoler og dagtilbud kan få refunderet op til 50 procent af udgiften ved køb af en række godkendte teaterforestillinger. For refusion til forestillinger i første halvår af 2022 skal der ansøges senest 1. december 2021.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Administration
10.11.21

Private skoler og/eller dagtilbud kan søge om refusion for en del af udgiften til fx en række godkendte teaterforestillinger. For forestillinger i første halvår af 2022 er der ansøgningfrist senest 1. december 2021.

Hvilke forestillinger kan udløse refusion?
Der kan kun søges refusion af udgifter til køb af refusionsgodkendte forestillinger af børneteater og opsøgende scenekunst.

produktionssiden på www.scenen.dk og på www.drb.teatercentrum.dk findes der oplysninger om hvorvidt en konkret forestilling er godkendt til refusion.

Refusionsprocenten varierer i løbet af året, og kan maximalt udgøre op til 50 pct. af den enkelte forestillings pris. Refusionsprocenten offentliggøres på www.slks.dk samt på www.teaterrefusion.dk. Refusionsprocenten gældende resten af året offentliggøres den 22. november 2021.

Hvordan og hvornår kan der søges om refusion?
Forhåndsbookning af forestillinger i perioden 1. januar til 30. juni skal ske senest den 1. december i året før. For forestillinger 1. juli til 31. december 2022, skal der forhåndsbookes senest den 1. juni 2022.

Forhåndsbookingen bruges til at beregne refusionsprocenten for det kommende halvår, og er altså ikke en ansøgning om refusion men en varsling af de udgifter til køb, som skole/dagtilbud forventer at have i det kommende halve år.

Skole og/eller dagtilbud skal først indgå aftale med det teater, der opfører forestillingen, hvorefter de forestillinger, der ønskes at købe med refusion for det næste halve  år, forhåndsbookes via en digital formular på www.teaterrefusion.dk.
Senest 30 dage efter at en forestilling har været opført skal skolen indberette udgifter via www.teaterrefusion.dk.

Læs mere om refusion og ansøgning på https://slks.dk/tilskud/refusion-teater-for-boern-og-unge