Regeringen vil sikre, at børn høres, inden skolen beslutter at udskrive dem

Kravet om, at en elev skal høres, inden skolen træffer beslutning om at udskrive eleven, er ikke nyt.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
06.11.19

Kravet fremgår af FN’s børnekonvention, og Undervisningsministeriet har, i samarbejde med skoleforeningerne, udsendt forskellige publikationer. Heri findes vejledninger og information om skolernes pligt til at inddrage barnet og give det mulighed for at blive hørt, inden skolen træffer beslutning i sagen.

Alligevel viser en undersøgelse fra 2017/18, at det kun var i 63 % af tilfældene, at eleven i skoleåret 2017/18 blev inddraget i det forløb, der ledte frem til beslutningen om udskrivning på en fri grundskole. I efterskolerne og de frie fagskoler var det tilsvarende tal ifølge undersøgelse 85 %.

En tilsvarende undersøgelse i skoleåret 2014/15 førte til, at informations- og vejledningsindsatsen over for skolerne blev styrket ved udgivelsen af vejledningen, ”Sådan inddrages eleverne” i et samarbejde mellem ministeriet og skoleforeningerne.

Det har fået Børne- og undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil, til at tage sagen op igen og meddele Folketingets Ombudsmands, at regeringen vil invitere Folketingets partier til drøftelser om mulighederne for lovgivning på området. Kravet fremgår, som nævnt, af FN’s børnekonvention, som Danmark har tilsluttet sig, og som derfor forpligter på samme måde som lovgivning.

Folketingets Ombudsmand har oprettet et særligt børnekontor, som holder øje med, at fx de frie grundskoler lever op til konventionens krav. Ministerens initiativ kan muligvis føre til, at der kommer forslag om at indskrive kravet om høring af eleverne i sager om udskrivning, i selve friskoleloven – en mulighed, som de frie grundskolers foreninger hidtil har ønsket at undgå og i stedet gennem oplysning og vejledning arbejde for, at reglerne overholdes.

Hent undersøgelserne om udskrivning af elever: