Reglerne for optagelsesprøve til gymnasiet justeret

Den nye børne- og undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil, reagerede hurtigt og ændrede reglerne for, hvordan elever optages i gymnasiet i forbindelse med en optagelsesprøve.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
13.08.19

Det skete på baggrund af, at nogle elever blev afvist selvom ”al fornuft” tilsagde, at de var kvalificeret og burde være berettiget til at komme i gymnasiet.

Afvisningerne og ministerens lynindgreb har blandt andet betydning for elever fra prøvefri skoler, som skal aflægge optagelsesprøve for at komme i gymnasiet. Justeringen fremgår af et brev af 1. august fra ministeriet til lederne for de gymnasiale uddannelsesinstitutioner.

Da en del ledere, lærere, elever og forældre formentlig har fulgt sagen og har interesse i den, kan brevet fra STUK til gymnasierne læses her i sin fulde længde:

DOKUMENTATION: Brev 1. august 2019 til institutionernes leder fra STUK:

”Justering af bestå-kriterier for optagelsesprøven til de gymnasiale uddannelser
Børne- og undervisningsministeren har besluttet, at kriterierne for at bestå optagelsesprøven til de gymnasiale uddannelser skal justeres. Det gælder for den optagelsesprøve, der blev afholdt den 14. juni 2019, såvel som for de kommende optagelsesprøver.

Justeringen af bestå-kriterierne består i, at der ikke længere kræves et vist antal point i hvert af de fire fag, der indgår i optagelsesprøven, for at prøven er bestået. Det er således alene det samlede opnåede pointtal, der afgør, om prøven er bestået. Justeringen svarer til, at det er karaktergennemsnit fra folkeskolens afgangseksamen, og ikke karakterer i enkelte fag, som er adgangsforudsætning for optagelse på en gymnasial uddannelse.

Optagelsesprøven, der blev afholdt den 14. juni 2019, er derfor bestået, hvis det samlede pointtal er mindst 77 for ansøgere til uddannelserne til htx, hhx eller stx eller mindst 57 for ansøgere til hf-uddannelsen, uanset hvordan pointene fordeler sig på de fire indgående fag.

Justeringen betyder, at I på jeres institution hurtigst muligt skal gennemgå resultatet af optagelsesprøven for de ansøgere, der ikke bestod prøven efter de tidligere udmeldte kriterier, og se, om de har bestået prøven efter de nye kriterier. Hvis det er tilfældet, vil I skulle træffe en ny afgørelse, hvor disse ansøgere tilbydes optagelse, medmindre I på baggrund af den allerede gennemførte samtale vurderer, at de pågældende ansøgere ikke kan optages ud fra en vurdering af deres personlige og/eller sociale forudsætninger for at gennemføre uddannelsen.

I bedes derefter hurtigst muligt og – om muligt – inden den anden optagelsesprøve den 6. august 2019 meddele ny afgørelse til de ansøgere, der efter de nye kriterier alligevel har bestået optagelsesprøven. I de tilfælde, hvor I har afholdt optagelsesprøve og -samtale for ansøgere, der har fået reserveret plads på en anden institution, bedes I dog give denne institution besked, før I meddeler ansøgeren, at der er truffet en ny afgørelse om optagelse.

Hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål, er I velkomne til at rette henvendelse til Kontor for Gymnasier i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Jens Refslund Poulsen
Kontorchef”