Rekordindsamling sikrer drikkevand til afrikanske børn

8. klasse på Druestrup Friskole slog sin egen rekord, da de indsamlede 30.777,50 kr. til nødlidende i Malawi. "Vi har gjort en forskel - det er en god følelse," lyder det fra de arrangerende elever
Af: Per Ølholm, Friskolernes Hus
Magasinet Friskolen , Pædagogik & skoleliv
19.12.17

"Hvad koster en brønd?"

"Hvilke lege laver de i skolen?"

Spørgsmålene var mange, da landechef for Folkekirkens Nødhjælp i Malawi Finn Petersen var igennem på en live-skype-forbindelse til Druestrup Friskole på Sydsjælland.

"Det var godt at få billeder på, hvordan vores penge bliver brugt dernede - og at det nytter," siger Jacob Krogh Petersen fra 8. klasse.

Sammen med sine klassekammerater stod han bag skolens anden indsamling til projekt Rent vand i afrika, som er et samarbejde mellem Dansk Friskoleforening, Folkekirkens Nødhjælp og DKM.

Klassen valgte at arrangere et sponsorløb, hvor alle elever gik hjem til venner og familier og fik sponsoreret kilometer-penge. Og så skulle der løbes og cykles.

"Det var en rigtig fin formiddag, hvor alle gav den gas. Og så er det jo en fed overraskelse, når pengene tælles op og vi har indsamlet 10.000 kr. mere end sidste år," siger Alberte Rebecca Larsen, også fra 8. klasse.

Viden og verdensmål

Forud for indsamlingen har klassen arbejdet meget med FN´s 17 verdensmål. Alle har taget et mål med hjem og fortæller i klassen om, hvordan de vil "arbejde" med et i familien.

"Det er meget forskelligt. Men mange prøver at tage kortere bade og spise mindre kød. Jeg synes, det virker at have opmærksomheden på det," siger Jakob Krogh Petersen.

Og Alberte Rebecca Larsen er enig. Hun synes det gav meget at skulle formidle situationen i Malawi for de mindre klasse op til indsamlingen.

"Vi havde jo set videoerne og kunne sætte det ind i en sammenhæng. Når du med få midler kan sikre, at piger kommer i skole i stedet for at slæbe vand, så giver det rigtig meget mening ligepludselig," siger hun.

Projektet fortsætter med at samle penge ind i 2018 også. Få inspiration til indsamlinger på <link http: www.friskoler.link afrika _blank external-link-new-window internal-link>www.friskoler.link/afrika.