Resultatet af den ventede arbejdstidsaftale for lærere m.fl. i staten er nu offentliggjort.

Lærernes Centralorganisation og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen i Skatteministeriet er blevet enige om en arbejdstidsaftale, der bl.a. omfatter lærere og børnehaveklasseledere ved frie og private grundskoler. Næste skridt er, at aftalen skal endeligt vedtages sammen med resultaterne af forårets overenskomstforhandlinger (OK21).
Af: Tove Dohn & Michael Buch Kristensen, Friskolernes Hus
06.01.21

Lærernes Centralorganisation og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen i Skatteministeriet er kommet til enighed om en arbejdstidsaftale, der bl.a. omfatter lærere og børnehaveklasseledere ved frie og private grundskoler. Næste skridt er, at aftalen skal endeligt vedtages sammen med resultaterne af forårets overenskomstforhandlinger (OK21). Arbejdstidsaftalen skal betragtes som et delresultat af de samlede overenskomstforhandlinger, og en ikrafttræden er betinget af en samlet godkendelse af resultaterne af de samlede overenskomstforhandlinger.

Arbejdstidsaftalen skal betragtes som et samarbejdssystem og indeholder bl.a. et nyt samarbejdsspor, der yderligere indeholder rammerne for drøftelse af arbejdstid på den enkelte skole. Derudover er de overordnede rammer for lærernes arbejdstid naturligvis også indeholdt. Vigtigt er også, at gældende lokalaftaler forsat vil være gældende, og at der fortsat kan laves lokalaftaler vedr. aftalens indhold.

Hvis aftalen bliver endeligt godkendt vil den først træde i kraft pr. 1. august 2022 - dog med nogle indkøringsbestemmelser, der træder i kraft allerede fra 1. januar 2022.

Konsulenterne i Friskolernes Hus følger naturligvis med i processen og orienterer jer, når der sker yderligere. Derudover begynder vi at arbejde med, hvordan vi bedst kan understøtte jer i implementeringen af aftalen, og vi er glade for, at der er en forholdsvis lang periode, fra aftalen er godkendt, til den træder i kraft. Det betyder nemlig, at vi har god mulighed for at implementere aftalen i det arbejde, vi allerede laver og derudover til at finde ud af, hvordan vi bedst kan understøtte jer på skolerne i arbejdet med en ny arbejdstidsaftale.

Vil man allerede nu kigge ind i aftalens indhold kan den hentes HER.