Særlig feriegodtgørelse optjent i 2019 beregnes ad to omgange

Da 2019 var et særligt år mht. optjening af ferie, er der for ansatte under Statens ferieaftale to beregningsperioder for den særlige feriegodtgørelse.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
21.04.20

I år skal den særlige feriegodtgørelse beregnes på en ny måde for så vidt angår ansatte, der er omfattet af statens ferieaftale, hvilket vil sige skoleledere, lærere, børnehaveklasseledere samt medarbejdere ansat i henhold til BUPL-, 3F- eller HK-overenskomsterne. Beregning skal ske særskilt for to perioder.

Det skyldes, at optjeningsåret – 2019 – i feriemæssig henseende var et specielt år, idet der blev optjent ferie efter principperne i den gamle ferielov for årets første 8 måneder, mens ferien optjent i perioden september-december skal indefryses og først kommer til udbetaling, når den ansatte forlader arbejdsmarkedet.

De to perioder er:

• Januar-august 2019, hvor der skal beregnes en særlig feriegodtgørelse på 1,5 %, som udbetales ved ferieårets start maj 2020.
  • September-december 2019, hvor der beregnes en særlig feriegodtgørelse på 0,5%, som udbetales ultimo april

Se også beskrivelsen på Friskolernes hjemmeside HER.