Sidste frist for indberetning af Lønmodtagernes Feriemidler

Har I indberettet optjente feriemidler? D. 31. december 2020 er det absolut sidste frist for at indberette feriemidler vedr. overgangsåret 1. september 2019 - 31. august 2020.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
01.12.20

Lønmodtagernes feriemidler – indberetning mm.
D. 31. december er absolut sidste frist for at indberette de optjente feriemidler vedr. overgangsåret 1. september 2019 – 31. august 2020. Mange skoler har allerede indberettet, andre sidder pt. og beregner og indberetter.

I denne nyhed kan du læse om:

• Indberetningsgrundlaget
  • ”særligt vedr. ansatte på ulønnet forældreorlov”
  • opkrævning af de skyldige feriemidler
  • indeksering
  • indbetaling

Indberetning til lønmodtagernes feriemidler.
D. 31. december er sidste frist for indberetning af optjente feriemidler vedrørende skolens ansatte med ret til løn under ferie – ansat d. 1. september 2020 og også ansat i hele eller dele af overgangsåret 1. september 2019 – 31. august 2020.

Beregningen af det indberettede beløb er 12,5% af feriepengeberegningsgrundlaget:

Ferieberettiget løn i optjeningsåret
+ årets pensionstillæg/eget bidrag pension
- løn under afvikling af ferie
- pensionstillæg/eget bidrag under afvikling af ferie
= Feriepengeberegningsgrundlaget

OBS – forældreorlov uden løn men med pension
For ansatte der i overgangsåret (1. september 2019 – 31 august 2020) har afholdt forældreorlov uden løn men med pensionsret, skal skolen indberette skyldige feriepenge for såvel den lønnede som ulønnede orlovsdel.

Beregningsgrundlaget er de sidste 4 ugers løn.

Hvad sker der efter indberetningen til lønmodtagernes feriemidler?
Hvert år i juli (første gang i 2021) får skolen en opkrævning fra Lønmodtagernes Feriemidler på de feriemidler, som skolen lovpligtigt skal indbetale. Det vil sige for medarbejdere, der har ret til at få udbetalt deres feriemidler. Opkrævningen dækker de medarbejdere, der i perioden fra 1. marts samme år og frem til udgangen af februar det efterfølgende år opnår folkepensionsalderen.

Derudover bliver skolen opkrævet for medarbejdere, der i perioden fra 1. marts året før til udgangen af februar i opkrævningsåret har fået udbetalt deres feriemidler fra Lønmodtagernes Feriemidler af andre grunde end opnåelse af folkepensionsalderen, fx ved død, førtidspension eller udrejse.

Juli 2021 – 1. opkrævning
Den første årlige opkrævning falder som nævnt i juli 2021. Denne opkrævning dækker dog en længere periode, end de fremadrettede årlige opkrævninger. Første opkrævning dækker nemlig alle medarbejdere, der fra overgangsårets start og indtil ovennævnte perioder er berettiget til udbetaling af de opsparede feriemidler.

Indbetaling 1. september
Hvert år d. 1. september skal skolen indbetale for de medarbejdere, som Lønmodtagernes Feriemidler opkræver i juli måned.

Frivillige indbetalinger
I 2021 kan skolen, udover ovennævnte ”skal-indbetalinger”, vælge frivilligt at indbetale de øvrige opsparede feriemidler helt eller delvist til Lønmodtagernes Feriemidler.

Det er her vigtigt, at skolens ledelse vurderer, hvorvidt gælden til fonden skal indbetales eller om skolen vælger at beholde de skyldige midler som en gæld til fonden og først betale i forbindelse med den årlige opkrævning.

Vælger skolen at beholde de skyldige feriemidler på skolen, kan skolen dog fremadrettet til enhver tid betale for en eller flere medarbejder til lønmodtagernes Feriemidler.

Skolen kan evt. lave en politik om, hvordan skolen ønsker løbende at betale til fonden. Det kan være at indbetale til ansatte, der fylder 50 år, eller evt. vælge at betale for de medarbejdere der løbende forlader skolen og på den måde langsomt komme ud af gælden til Lønmodtagernes feriemidler.

Er der nogle personaler, der er vigtigere end andre?
I tilfælde af en skoles konkurs, er skolens ledere IKKE dækket af lønmodtagernes garantifond, som skolens øvrige ansatte er. Derfor råder vi skolen til hurtigst muligt at betale de skyldige feriemidler for skolens ledere.

Har skolen fleksjobansatte i overgangsåret, vil det være en god ide at indbetale for disse af to årsager:

• Allerede ansøgte og modtagne fleks-tilskudsmidler vedr. feriepengene kan først indtægtsføres i skolens resultat, når skolen har udgiften til Lønmodtagernes Feriemidler. Indtil da fremgår tilskuddet som en forudbetalt indtægt i skolens balance.
  • En del skoler, der har fleksjobansatte under den gamle ordning, har ikke haft mulighed for at søge fleks-tilskud fra kommunen, før udgiften til fonden kan dokumenteres. Denne manglende tilskud kan ved indbetaling til Lønmodtagernes Feriemidler søges hjem.

Årlig indeksering
Hvert år inden udgangen af juli måned beregnes den årlige indeksering af de feriemidler, som skolen har valgt at beholde. Indekseringen beregnes for perioden 1. juni året før til 31. maj det indeværende år.

Første indeksering
Indekseringen af de feriemidler skolen skylder til Lønmodtagernes Feriemidler beregnes fra d. 1. september 2020. Indekseringen beregnes pr. påbegyndt måned, hvor feriemidlerne ikke er indbetalt til Lønmodtagernes Feriemidler.

Indekseringssatsen, der årligt fastsættes i maj måned, forventes at udgøre 2-3% og vil altså være en udgift i skolens regnskab i 2020 og 2021 samt fremadrettet, så længe skolen vælger at beholde feriemidlerne på skolen.