Skarp kritik af Stå-mål-med-vejledning

De frie skoleforeninger i fælles høringssvar med skarp kritik af den vejledning, som er udarbejdet af Styrelsen for undervisning og kvalitet.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Presse & politik
25.01.22
Friskoleloven, Love og regler for frie grundskoler

Friskoleloven gælder for frie grundskoler i Danmark. Dansk Friskoleforening yder rådgivning for friskoler medlem af foreningen.

Friskoler og private grundskoler skal »stå-mål-med« folkeskolerne. Det betyder, at elever ikke må stilles ringere, end hvis de havde gået på en folkeskole. Dette krav er helt centralt i friskolelovgivningen og dermed også i det tilsyn, som ministeriet er ansvarlig for.

Styrelsen for undervisning og kvalitet (STUK) har sammen med repræsentanter for de frie skoleforeninger igennem et par år arbejdet med at frembringe en vejledning, som kan være en fælles referenceramme om stå-mål-med kravet. Men det færdige resultat vækker ikke begejstring blandt de frie skoleforeninger, der er gået sammen om et høringssvar, der ikke anerkender vejledningens indhold.

Tilsynet er blevet for mekanisk
Hvordan står man mål med? Det kræver en vejledning, som kan balancere den udstrakte frihed, der er friskoler og private grundskolers særkende, med de konkrete vurderinger af undervisningens indhold.Desværre tager vejledningen ikke tilstrækkeligt hensyn til den frie skoletraditions udstrakte frihed.

»Problemet med stå-mål-med vejledningen er, at tilsynet er blevet alt for mekanisk. Hele den pædagogiske vurdring af undervisningen og skolesynet er forsvundet. Det er blevet til sådan noget, man kan måle og veje. Der er blevet udarbejdet nogle indikatorer, som er blevet til regler, som så skal kunne vurdere, om en skole står-mål-med. Men det er forkert, for et tilsyn må bygge på skøn og vurderinger ud fra en række parametre, der langt fra altsammen reelt er målbart«, siger formand Peter Bendix Pedersen fra FRISKOLERNE.

Mindre frihed til friskolerne
De frie skoleforeninger mener, at stå-mål-med vejledningen er blevet en legitimering af, hvordan man fører tilsyn, fremfor at være en vejledning, der tager højde for skolernes grundlovssikrede, udstrakte frihed.
»Vi ser åbenbart forskelligt på denne her opgave. Vi mener, at en vejledning i stå-mål-med skal have en stor respekt for den frihed, som de frie skoler baseres på. Det bliver i stedet normsættende anvisninger, som faktisk ikke har respekt for den frihed, vores skoler er blevet givet og som er indgraveret i grundlovens §76. Vi bliver nødt til at gøre opmærksom på, at tilsynspraksis udmøntes som en rigid tjekliste med konkrete anvisninger. Det er paradoksalt, at de frie skolers frihed indsnævres i en tid, hvor man ellers taler meget om at give skolerne frihed. Hvis den frihed kun er for folkeskolerne, er det jo helt hen i skoven«, uddyber Peter Bendix Pedersen.

De frie skoleforeninger håber, at ministeriets embedsværk vil lytte til kritikken.

»Dette her er et alvorligt anslag mod de frie skoler frihed. Vi har udarbejdet et fælles høringssvar i tæt samarbejde, som markerer, hvor forskelligt vi som samlet sektor ser på stå-mål-med-kravet overfor ministeriets embedsværk. Vi håber, at der bliver lyttet til kritikken«, siger Peter Bendix Pedersen.

Opbakning fra juraen
De frie skoleforeninger har også bedt avokatvirksomheden Bech Bruun om at vurdere den foreliggende vejledning. Her er konklusionen den sammen: Ministeriets embedsværk er gået for vidt. »Det er vores opfattelse, at det er fundamentalt i strid med lovgivningens ordning for de frie grundskoler, hvis det statslige tilsyn i en vejledning over 24 sider med detaljerede eksempler og formodningsregler behandler og fortolker indholdet af "stå mål med"-kravet«, fremgår det af et notat.

»Vurderingen af skolernes opfyldelse af "stå mål med"-kravet skal ske på baggrund af en helhedsvurdering af, om skolernes samlede undervisningstilbud giver eleverne de samme muligheder for en alsidig personlig udvikling og kundskabstilegnelse, som hvis de havde gået i folkeskole«, skriver Bech Bruun i notatet.

De frie skoleforeninger har fremsendt høringssvar samt notat til ministeriets embedsværk og afventer, hvad der nu sker.

Høringsbrev
Fælles høringssvar
Notat fra advokaterne Bech Bruun

Yderligere oplysninger: kontakt formand Peter Bendix Pedersen - peter@friskolerne.dk eller 40422027