"SOCIALT ANSVAR" er temaet i Magasinet nr. 28

Debatten om socialt ansvar forsimples ofte i den politiske debat. Temaet dykker denne gang ned i det flyvske begreb. Læs også om de unges trivsel under corona, Ungdomsøen, skældud og en ny håndfuld elevklummer - denne gang om lejrskole.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik , Administration , Magasinet Friskolen
10.05.21

Magasinet Friskolen stiller i dette TEMA skarpt på SOCIALT ANSVAR.

Socialt ansvar hos fri- og privatskoler er en varm kartoffel, der har huseret i det politiske landskab i mange år som led i debatten om fordelingen af elever på alle landets skoler. Desværre bliver debatten ofte forsimplet, og socialt ansvar bliver til et flyvsk begreb.

For HVAD BETYDER socialt ansvar egentlig? Tager friskolerne et stort nok socialt ansvar - og hvad siger politikerne? Disse spørgsmål og mange flere vil vi undersøge i temaet denne gang.

DERUDOVER KAN DU I DETTE NUMMER læse om ”DE UNGES TRIVSEL UNDER CORONA”, blive klogere på UNGDOMSØEN ude i Øresund, dykke ned i ”ELEVKLUMMER” om lejrskole samt fordybe dig i refleksioner omkring SKÆLDUD i daginstitutioner.

I artikelserien "DÉT BRUGER VI FRIHEDEN TIL…” er vi denne gang på besøg hos Den Frie Fakkel, og skoleleder Sara Nilsson besvarer de "FEM FASTE".

Dyk også ned i fotoserien "MIG OG MIT MUSIKINSTRUMENT," hvor musikelskende friskoleelever viser deres musikinstrumenter frem og med stor glæde fortæller, hvorfor de holder så meget af netop deres instrument.

Magasinet nr. 28 byder også på portrætter af Laura Vedel og Albert Nyholm Porse – begge forhenværende friskoleelever, der hver især fortæller, hvordan deres friskoletid har sat spor i dem. Læs artiklen ”FRISKOLEN ER EN DEL AF MIG”.

Vi anbefaler også klummen ”FAMILIEBILLEDE ANNO 2021” af viceskoleleder og foredragsholder Thomas Skovbo, hvori han reflekterer over forældrerollen i en tid med corona-nedlukninger og hjemmeskole.

Ovenstående er bare noget af det, der har fundet vej til Magasinet Friskolen nr. 28. Hvis du ikke sidder med en fysisk udgave af magasinet, så husk at du kan læse og dele alle historier gratis på www.magasinetfriskolen.dk

God læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!
APP'en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet