Sommerferien står for døren, men 'orange ferie' kan ikke anbefales

Sommerferierejser til lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder rejser til, kan medføre mistet ret til løn under den efterfølgende karantæne, hvis den ligger uden for medarbejderens ferieperiode.
Af: Ole Carl Petersen, Friskolernes Hus
16.06.20

Det er nu muligt at rejse til Tyskland, Norge og Island uden at det vil betyde 14 dages karantæne efter hjemkomst. Rejser man derimod på 'orange ferie', og med andre ord til ét af de lande som ifølge Udenrigsministeriets rejsevejledninger fraråder, kan det medføre, at medarbejderen mister ret til løn under den efterfølgende hjemsendelse i op til 14 dage, hvis karantæne-perioden er uden for medarbejderens ferieperiode.

Børne- og Undervisningsministeriet anbefaler ligeledes, at børn, der har været på ferie i orange områder, ikke kommer i skole eller daginstitution de første 14 dage efter rejsen.

Naturligvis kan anbefalingerne ændre sig, og derfor opfordres der til, at man holder sig orienteret via Udenrigsministeriets rejsevejledninger.