Vurderingen skal ske når børnene er omkring 3 år, hvis der er forhold, fx sproglige eller adfærdsmæssige, der giver en formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering.
Hvis sprogvurderingen viser, at der er behov for sprogstøttende aktivitet, er det kommunens ansvar at der gives sprogstimulering til barnet. Omfanget af sprogstimuleringen skal fastsættes udfra en konkret vurdering af det enkelte barn. Det fremgår af en ændring af dagtilbudsloven, som træder i kraft den 1. juli i år.
Forældre har pligt til at lade børnene blive sprogvurderet
Sprogvurderingen og sprogstimuleringen retter sig især mod herboende udlændinge og indvandrere, der har udfordringer med sproget.
Både børn der er i dagtilbud og børn der ikke er i dagtilbud, skal sprogvurderes og tilbydes sprogstimulering.
Forældre har pligt til at lade deres børn deltage i en sprogvurdering og eventuel sprogstimulering, ”der står mål med, hvad der almindeligvis kræves af den sprogsimulering som kommunen tilbyder”.
Forældre, der ikke lader deres børn børn sprogvurdere samt følge et eventuelt anvist sprogstimuleringsforløb, kan sanktioneres med nedsættelse af børneydelsen.
Lovkrav om sprog og demokrati omfatter også dagtilbud
Lovændringen følger i sporet af de seneste ændringer af friskoleloven med fokus på dansk sprog og demokrati.
For private pasningsordninger stilles der med lovændringen krav om at hovedsproget skal være dansk – dog undtaget ordninger oprettet af det tyske mindretal.
Det skal dokumenteres, at de ansatte i pasningsordningerne har tilstrækkelige sprogkompetencer, og ”Den private pasning skal tilrettelægges, så børn sikres medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati. Den private pasning skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund”.
<link https: www.retsinformation.dk forms _blank external-link-new-window internal-link>Lovændring - dagtilbudsloven