Tilskud til fri- og privatskoler sænkes i det skjulte

Selvom regeringens ønske om at sænke koblingsprocenten ikke blev til noget sidste år, så bliver tilskuddet nu alligevel sænket uden den store opmærksomhed. Læs Peter Bendix Pedersens debatindlæg i Skolemonitor.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Presse & politik
09.09.20

Det er ingen hemmelighed, at regeringen ønsker koblingsprocenten sænket. Det ønske blev dog skudt i sænk sidste år, men nu bliver tilskuddet alligevel sænket uden den store opmærksomhed, skriver Peter Bendix Pedersen, formand for FRISKOLERNE i Skolemonitor.

Løftet af folkeskolerne kanaliseres uden om fri- og privatskolerne. Det er et brud på princippet om, at fri- og privatskolernes økonomi altid er koblet til de gennemsnitlige udgifter i folkeskolerne (dog kun 76%).

Det svarer de facto til en nedsættelse af koblingsprocenten med 1,5% - eller cirka 1000 kr pr elev.

LÆS HELE INDLÆGGET i Skolemonitor HER.