Tiltag til at reducere smitteudvikling i Nordjylland

Hjørring, Frederikshavn, Brønderslev, Jammerbugt, Vesthimmerland, Thisted, Læsø.
Presse & politik , Administration
05.11.20

Statsminister Mette Frederiksens har på et pressemøde torsdag den 5. november givet en satus på udviklingen af den nye muterede coronavirus i de syv nordjyske kommuner: Hjørring, Frederikshavn, Brønderslev, Jammerbugt, Vest Himmerland, Læsø, Thisted.

Der arbejdes på højtryk på at formulere konkrete retningslinjer for skoler og dagtilbud i de berørte kommuner.

Der er udsendt en pressemeddelelse fra Sundhedsministeriet: https://sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Coronavirus/2020/November/Nye-tiltag-og-restriktioner-nordjylland.aspx

Se også udsendte faktaark.

De nye restriktioner gælder fra mandag den 9. november 2020 og foreløbigt frem til 3. december 2020.

Dagtilbud vil være åbne, men pasning skal ske i mindre grupper og bestå af de samme børn.

Grundskoler er delvist åbne, således at 0.- 4. klasse samt 9. og 10. klasse modtager undervisning ved fremmøde, mens 5. – 8. klasse modtager undervisning ved  fjernundervisning. Der er krav om 1 meter afstand, og sandsynligvis også at undervisningen gerne må finde sted i mindre grupper.

Undervisning for udsatte og sårbare elever skal fortsætte.

Undervisning i valgfag aflyses. Det kan betyde aflysning af den praktiske eksamen, hvilket dog endnu ikke er endeligt besluttet.

Der skal være ekstra fokus på hygiejne, afstand mv.

Børn må ikke krydse kommunegrænser, mens det endnu er uafklaret, hvorvidt medarbejdere kan krydse kommunegrænser. Også her må vi afvente endelig udmelding.

Der bliver etableret et særligt nordjysk sektorpartnerskab og en særlig nordjysk hotline, hvor man kan søge svar på spørgsmål og andet.

Så snart der er nyt, vil vi orientere alle medlemsskoler.