Satserne for tjenesterejser på statens område er nu udsendt

Satserne vil fremgå af opdateret løntabel, der udsendes senere i januar måned.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
09.01.19

Der er nu hjemmel til at udbetale de skattefrie transportgodtgørelser efter 2019-satserne, idet Moderniseringsstyrelsen har udsendt ”Cirkulære om satsregulering pr. 1. januar 2019 for tjenesterejser”. Udover satserne for kørselsgodtgørelser indeholder cirkulæret også satserne for time- og dagpenge i forbindelse med tjenesterejser.

Satserne for kørsel
Satserne for kørsel svarer til de satser, som Skatterådet har meldt ud, og som blev omtalt i SkoleNyt før jul. I forhold til 2018-satserne er der tale om små forhøjelser såvel for transportgodtgørelsen som for time- og dagpengene. Kilometerpengene forhøjes med to ører pr. kilometer, mens time- og dagpengene forhøjes på knap 2 % på de ureducerede takster. Dette giver en forhøjelse på lidt over 6 kr. pr. døgn for den skattefri godtgørelse ved tjenesterejser, hvor alle måltider er betalt.

De nye satser vil også fremgå af den ajourførte løntabel gældende fra 1. januar 2019, som vil blive udsendt i næste uge. Udover ajourføringen af rejsegodtgørelserne er det planen, at tabellen også indeholder de nye lønninger for ledere.

Tjenesterejseaftalen
Grundlaget for cirkulæret om 2019-satserne, og dermed de nærmere regler om tjenesterejser, er den såkaldte Tjenesterejseaftale. Den gældende aftale findes i ”Cirkulære om Tjenesterejseaftalen af 30. juni 2000”.

Cirkulæret om satserne for tjenesterejser i 2019 kan findes HER

Cirkulæret om Tjenesterejseaftalen af 30. juni 2000 kan findes HER