TjekDet: Fake news - eller des- og misinformation

Vil du arbejde med digital dannelse, dykke ned forskningen omkring det eller sætte fokus på såkaldte fake news i undervisningen, så tilbyder faktatjekmediet TjekDet en portal med viden og materialer samlet ét sted.
Af: Ole Carl Petersen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
28.04.21

Der tales meget om begrebet fake news, men måske er det mere retvisende at tale om des- og misinformation. Digital dannelse er et andet og meget væsentligt begreb.

TjekDet har længe arbejdet med at faktatjekke påstande og informationer i den offentlige debat, men nu udvider de med en portal, som består af to ting:

1. En brugervenlig videnbank målrettet undervisere og uddannelsesinstitutioner, der viser vejen til masser af materiale om misinformation, desinformation og hadtale på nettet
  2. En videnbank, der giver et overblik over analyser, statistikker og den forskning, der i de seneste år er publiceret af danske organisationer og universiteter inden for de samme emner.

Gå direkte til TjekDet HER for mere information samt adgang til portalen.