Friskoler hjælper ukrainere

Afklaring om rammer afventer.
Presse & politik
08.03.22

Den aktuelle og ulykkelige situation i Ukraine sender folk på flugt. Mange er allerede ankommet til Danmark, og flere må forventes i den kommende tid. Mange friskoler er allerede i gang med at hjælpe med både indkvartering, indsamling af tøj mv. Senere vil der også blive brug for, at børn og unge kan passes i dagtilbud og gå i skole.

Formanden for FRISKOLERNE, Peter Bendix Pedersen, har henvendt sig til Børne- og Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil samt formand for KL´s Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen for at tilkendegive, at friskolerne rundt om i landet gerne medvirker i modtagelsen af flygtninge.

Folketinget hastebehandler lovforslag, og Børne- og Undervisningsministeriet er ligeledes i gang med at forberede og klargøre de nødvendige rammer og betingelser, der vedrører dagtilbuds- og skoleområdet. Der er endnu intet fastlagt om hverken økonomi, krav til undervisning eller andet. Vi forventer, det falder på plads i takt med udviklingen af den konkrete situation.

Det er forventeligt kommunerne, som får det lokale ansvar for at løse de mange opgaver med at huse flygtninge, hvorfor interesserede med ledig kapacitet med fordel kan henvende sig til kommunen.

Kontakt evt. Friskolernes Hus på 62613013.