Unge, demokrati og deltagelse - Frirummets Fællesdag 2022

Mangler du inspiration til at arbejde med demokratisk dannelse? På Frirummets Fællesdag er der mulighed for at få ny viden og praktiske redskaber, som du kan bruge i hverdagen. Dagen er også en god mulighed for sparring og netværk på tværs af skoler. Det er gratis at deltage.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Administration
31.08.22

Vil du have inspiration og redskaber til at engagere børn og unge i demokratiet, så er Frirummets Fællesdag måske noget for dig. Dagen veksler mellem faglige oplæg og workshops med praktiske øvelser under temaet ”Unge, demokrati og deltagelse”.

Indhold og oplæg
Formålet er at give ny inspiration og ny indsigt, der styrker vores fælles indsats for at engagere unge i demokratiet.

Jonas Lieberkind – Lektor i pædagogisk sociologi på Aarhus Universitet indleder dagen med et oplæg om hvilke tendenser der tegner sig ift. børn og unges demokratiske og politiske deltagelse.

Lene Tanggaard Pedersen – Professor i pædagogisk psykologi og rektor på Designskolen i Kolding afrunder dagen og lægger op til debat med udgangspunkt i spørgsmålet: Hvad det vil sige at (ud)danne til demokrati og deltagelse? Der synes at være bred enighed om, at skolen skal danne børn og unge til demokrati og deltagelse. Men hvad er skolens formål, hvad er (grænserne for) skolens demokratiske opgave? Og hvad kræver det af skolen og pædagogikken?

Formålet er at give alle, der arbejder med børn, unge ny viden og nye praktiske redskaber, som kan bruges i hverdagen. Derudover er Frirummets Fællesdag en dag med god mulighed for sparring og networking på tværs af skoler og kommuner.

HVORNÅR?
Frirummets Fællesdag finder sted mandag den 24. oktober på Vartov i København. Programmet foregår fra 09.30 – 15.30 med kaffe og ankomst kl. 9.30. Det er gratis at deltage.

Tilmeld dig inden 7. oktober.
Tilmeld dig fællesdagen her

Frirummet er et fællesinitiativ mellem friskolerne, efterskolerne og højskolerne. Frirummet arbejder på forskellige måder for at engagere unge i demokratiet og for at styrke den offentlige samtale.

Læs mere om Frirummet på www.frirummet.org