Unges kritiske medieforståelse og dataetik skal understøttes bedre

Medierådet har indgået samarbejde med projektet ‘Algoritmer, Data og Demokrati’ for at sikre, at demokratiet bliver styrket - fremfor forringet - i forbindelse med den digitale udvikling.
Af: Ole Carl Petersen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
14.10.21

Flere og flere beslutninger og dannelser af holdninger sker via algoritmer og data. Når vi søger efter viden på internettet og ‘liker’ opslag på sociale medier, så bruges dataen efterfølgende til at målrette yderligere informationer og reklamer til os. Dermed bliver det svært for mange, at gennemskue det egentlige grundlag for de beslutninger de tager. Og det er en demokratisk udfordring.

Hvis vi ønsker, at den unge generation skal være med til at forme fremtidens digitale samfund, så bør vi understøtte deres kritiske medieforståelse og dataetik bedre, end vi gør i dag. Det mener Stine Liv Johansen, formand for Medierådet for børn og unge.

Projektet ‘Algoritmer, Data og Demokrati’ (ADD-projektet) har som ambition at være med til den demokratiske udfordring beskrevet ovenfor, så demokratiet i stedet bliver styrket af den digitale udvikling. Medierådet har indgået et samarbejde med projektet ADD, og via nedenstående link kan du læse formand for Medierådet for Børn og Unge Stine Liv Johansens indlæg ”Lyt til de unge om digital etik.”

LÆS DEBATINDLÆGET HER.