Værktøjet kan hentes til download HER
I april og maj måned afholdes workshops om arbejdstidsplanlægning og i anvendelsen af værktøjet, hvilket man kan orientere sig om i kursuskalenderen HER
Den nye ferielov
Det kommende skoleår bliver særligt derved, at den nye ferielov får reel betydning. Konkret vil det betyde, at der både i skoleåret 2019-2020 og skoleåret 2020-2021 vil blive lidt flere arbejdstimer i nettoårsnormen end sædvanligt - nemlig henholdsvis 1.712,64 og 1.716,8 timer.
Den korte forklaring på dette er, at tidspunktet for, hvornår der kan afholdes ferie, bliver forskudt: De 25 feriedage, som lønmodtageren har i 2020, vil først være fuldt optjent i december 2020, og ferie kan ikke afholdes før, den er optjent. I juli 2020 vil der kun være optjent 16,64 feriedage fra optjeningsperioden 1. januar – 31. august 2019. Derfor kan der ikke som normalt afholdes 20 dage i juli 2020, hvilket betyder, at der vil være 3,36 flere nettoarbejdsdage i skoleåret 19-20 og dermed mere arbejdstid at planlægge med. Lønmodtageren vil optjene resten af sine feriedage (25 – 16,64 = 8,36) i perioden september – december 2020 i form af samtidighedsferie, som er princippet i den nye ferielov.
Sammen med de andre skoleforeninger og FSL er Friskolernes Hus i gang med at udarbejde en orientering med nærmere anbefalinger til, hvordan skolerne kan håndtere arbejdstiden for lærerne i skoleårene 2019-2020 og 2020-2021. Orienteringen forventes udsendt i begyndelsen af februar måned.
Workshops
I marts måned afholder Friskolerns Hus ”info-workshops” rundt om i landet. Der vil være tale om 2-3 timers møder med information om arbejdstid og betydningen af den nye ferielov i den forbindelse. Der vil også være mulighed for at drøfte konkrete udfordringer angående arbejdstidsplanlægningen i de kommende skoleår. Invitation forventes udsendt i løbet af et par uger.