Varsling af sommerferien

Har I husket at varsle de ansattes hovedferie? Hvis ikke – så er det nu!
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
04.03.21

Hovedferien, som består af 3 sammenhængende uger i perioden 1. maj 2021 – 30. september 2021, skal varsles med 3 måneders varsel. Derfor er det vigtigt, at hvis ikke skolen allerede har varslet hovedferien, så er det vigtigt at få det gjort inden udgangen af marts måned. Varslet skal være konkret, dvs. udtrykkeligt angive datoerne for feriens placering, og vi anbefaler, at varslingen er skriftlig. Husk også, at hvis der gøres brug af forskudsferie (ferie som endnu ikke er optjent), skal der indgås aftale herom.

Restferien, som består af de sidste 2 uger, skal varsles med minimum 1 måneds varsel.

Særligt vedr. lærere og børnehaveklasseledere
Organisationsaftalens ferieregler har fastsat følgende bestemmelser:

1. Hvis ikke skolen inden udgangen af august måned varsler anden ferie, anses ferien for afholdt de 5 hverdage i den uge, hvor skolens elever holder efterårsferie.
  2. Hvis ikke skolen inden udgangen af marts måned varsler anden ferie, anses ferien for afholdt med de sidste 18 hverdage i juli måned samt de 2 første hverdage i august måned.

Det forudsættes, at normperioden følger skoleåret og starter 1. august, og at der er virksomhedslukket.

Følger skolen organisationsaftalens ferieregler, skal skolen ikke varsle ferien og ej heller indgå aftaler omkring ferie på forskud.
Følger skolen IKKE organisationsaftalens ferieregler er det vigtigt at varsle en anden ferie inden udgangen af marts måned, og også aftale evt. ferie på forskud.

Særligt vedr. kombinationsansatte
For skolens ansatte, der både er ansat som lærer eller børnehaveklasseleder og pædagogisk personale efter BUPL overenskomsten, gælder samme ferieregler som i lærernes organisationsaftale. Dog er der ikke krav om virksomhedslukning. Det vil sige, at varsler skolen ikke anden ferie overfor skolens kombinationsansatte, så afholder de ferie de sidste 18 hverdage i juli og de to første hverdage i august måned. Følges feriebestemmelserne ikke, skal en anden ferie varsles inden udgangen af marts måned, og der skal evt. indgås aftale omkring ferie på forskud.

Henvisning til nyhed omkring aftalen for kombinationsansatte - KLIK HER.

Friskolernes ferievejledning - KLIK HER.