Vi genkender ikke, at vi hører til i "eliten"

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd konkluderer i en ny analyse, at friskoleelever i højere grad tilhører eliten.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Presse & politik
28.08.20

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er udkommet med en analyse, der dels konkluderer, at andelen af elever i friskoler og private grundskoler er steget i kølvandet på de mange folkeskolelukninger siden kommunalreformen. Dels konkluderer analysen, at friskoler og privatskoleeleverne også i højere grad tilhører eliten - både i byerne og på landet.

Læs AE-rapport

Chefanalytiker Mie Dalskov Pihl fra AE gentager i sit indlæg i Altinget den 27. august, at "folkeskolen skal være det naturlige valg for alle".

Hertil svarer formand for FRISKOLERNE Peter Bendix Pedersen »På en måde er det befriende, at chefanalytikeren og AE-rådet toner rent flag omkring disse stærkt uvidenskabelige holdninger, men omvendt skurrer det lidt i bestræbelserne om at optræde med objektive data.

Lad os dvæle lidt ved udsagnet. Skal folkeskolen virkelig være det naturlige førstevalg for alle? Er det ikke lige præcist for at tage livtag med dette, at vi siden midten af 1800-tallet har understøttet ideen om, at det skal være muligt at vælge en skole, der hviler på andre værdier end folkeskolen?

Og hvordan skal folkeskolen i øvrigt kunne være førstevalget for alle, når de fleste folkeskoler på landet er blevet lukket af de stedlige kommunalbestyrelser – i øvrigt oftest med stærke protester fra forældrene?«

Læs hele indlægget i Altinget den 28. august 2020.