Et slag for prøvefriheden

Fire repræsentanter for de prøvefrie friskoler havde den 23. oktober fået foretræde for Folketingets Uddannelsesudvalg.

De havde to vigtige budskaber med: Giv elever fra prøvefrie friskoler samme ret til optag på ungdomsuddannelser, som alle andre. Og anerkend de udtalelser, som de prøvefrie skoler laver om elevernes sociale, personlige og faglige formåen.

Målet var, at gøre politikerne opmærksomme på, at der med de nye bestemmelser er lagt op til, at elever fra prøvefrie friskoler er stillet ringere end elever fra andre friskoler, når de skal videre i ungdomsuddannelser. Der er tale om en bestemmelse i kølvandet på gymnasiereformen fra 2016.

Læs også omtalen i Kristeligt Dagblad.

Politikerne lyttede
Det var en glad lille delegation, der kom ud fra foretrædet. "Det var en mega god oplevelse. Politikerne var meget lydhøre og interesserede, og det blev endda nævnt, at den måde vi gør det på måske kan inspirere folkeskolerne", sagde Helle Joergensen.

"Vi oplever i disse år, at der både på gymnasier og universiteter er stigende interesse for at arbejde med prøvefri forløb. Det gør noget ved elever, at de hele tiden skal måles og vejes i stedet for bare at kunne være nysgerrige og koncentrere sig om at lære noget," pointerede Helle Jørgensen.

Øvrige deltagere var Kirsten Thomsen fra Gjerndrup Friskole samt Nina Stilling og Lars G. Hadsten fra Holstebro Friskole.