Verdensmålene i Danmark

Verdensmålene i Danmark - hvordan skal de måles?

INVITATION FRA DELOITTE & PARTNERE

Vi vil gerne invitere dig og din organisation til at være med til at definere, hvordan vi skal måle bæredygtig udvikling i Danmark. På to workshops den 6. januar 2020 i Aalborg og den 8. januar 2020 i Holbæk har I en unik mulighed for at give input til, hvordan vi skal måle status for verdensmålene, der handler om Vores Liv.

Tilmelding og detaljer om de to workshops finder I her.

I kan også deltage i online-debatten på den digitale inddragelsesplatform her

Vi vil gerne opfodre jer til at dele denne mulighed og datoerne for de kommende workshops med jeres samarbejdspartnere, kunder og andre relevante aktører. Vi ønsker, at så mange som muligt får mulighed for og er med til at definere, hvilke danske indikatorer vi skal fastlægge til at måle på fremdriften i verdensmålene i Danmark.

Hvis du har spørgsmål til workshops og arbejdet med at fastlægge danske indikatorer for verdensmålene, kan du skrive til projektansvarlig María Ana Petrera, Deloitte, på: mpetrera(at)deloitte.dk eller Maciej Truszczynski, Danmarks Statistik, på MTR(at)dst.dk.

Kort om Vores Mål
I Danmark har vi forpligtet os til at arbejde med FN’s 17 Verdensmål, der omhandler alt fra ligestilling, sundhed, klima, til ansvarligt forbrug og produktion. Verdensmålene omfatter 169 delmål og over 200 indikatorer, som er fastsat af FN. I nogle tilfælde kan indikatorerne fra FN være vanskelige at måle og/eller irrelevante i en dansk kontekst. Derfor er formålet med Vores Mål at udvikle supplerende danske indikatorer, der er håndgribelige og afspejler hverdagen i Danmark.

I første halvdel af 2020 skal vi mødes til samtaler og workshops over hele landet. Både live og digitalt. Danmarks Statistik og en uafhængig ekspertgruppe vil samle samtalerne op, videreudvikle input for til sidst at anbefale, hvad vi skal måle på og hvordan, når vi taler om at leve op til verdensmålene.

Foruden de to workshops om Vores Liv, holder vi også workshops om de øvrige verdensmål. Dem finder du her:

• Den 27. januar 2020 i Sønderborg og den 29. januar 2020 i Kalundborg holder vi workshops om de verdensmål, der handler om Vores Planet.

• Den 24. februar 2020 i Odense og den 26. februar 2020 i København holder vi workshops om de verdensmål, der handler om Vores Samfund.

Tilmelding til de fire workshops åbner snart. Du finder mere information om workshops og andre events her.

Projektet er skabt i et samarbejde mellem 2030-panelet og Danmarks Statistik og finansieret af Industriens Fond, Lundbeckfonden, Nordea-fonden, Realdania og Spar Nord Fonden.

Venlig hilsen

Deloitte & partnere