Togetherness Conference 2021

Skolefolk fra hele verden mødtes for at stille skarpt på globalt medborgerskab

200 skolefolk fra 20 nationaliteter – heriblandt Sydkorea, USA, Tyskland, Holland, UK, Ghana og Canada - samledes i Vingsted den 6. oktober for at sætte fokus på demokratisk dannelse i et globalt perspektiv i forbindelse med konferencen »Global citizenship Education – intercultural understanding and democratic ‘dannelse’”.

Vi fødes ikke som demokrater - det er noget, vi bliver
Verden over er der opmærksomhed på uddannelse som en helt central faktor for samfundets udvikling. Denne tænkning har sat uddannelsessystemer, skoler, lærere og elever under pres.

Ved konferencen bidrog professor Gert Biesta, Maynooth University Irland, med perspektiver på, at ingen fødes som demokrat - det er noget man bliver. Hermed understregede han den opgave, uddannelsessystemet har for at tilvejebringe dialog om dét, han kalder »to be at home in the world«. Biesta lagde vægt på, at der er behov for at gå fra »self-centered« til »world-centered«. Han understregede også, at demokrati ikke er noget, man kan påtvinge nogen. Pointen er, at det er en samværsform, der kræver respekt for den enkeltes egne tanker - »don´t tell children what they should desire or not. You have to make the question »is what I desire desirable« a living question.

Professor emeritus Michael Byram, University of Durham England, gav sit bud på, hvordan uddannelsesverdenen konkret kan uddanne til medborgerskab gennem interkulturel kommunikation og interkulturel dannelse. Han efterlyste blandt andet mere opmærksomhed på, at vi alle forstår os som »internationalister« fremfor »nationalister«. Begrundelsen var »we need internationalism to deal with matters too big for the nation«.

Der er brug for børn og unge med blik for det store perspektiv
FRISKOLERNE, Efterskolerne, Det Nationale Center for Fremmedsprog og Den frie Lærerskole stod bag konferencen, der har været udskudt på grund af Covid-19 pandemien. Konferencen bød også på seks forskellige workshops med hhv. Jonas Lieberkind, Louise Tranekjær, Rasmus Kolby Rahbæk, Iben Jensen samt de to keynote-speakers.

»I en verden, som fremstår mere splittet og fragmenteret, end vi længe har oplevet, er der et stærkt behov for alle initiativer, små som store, der kan skabe en global forståelse og interkulturel respekt. De store globale spørgsmål om klimakrisen og folkevandringer kræver, at vi taler sammen på tværs af grænser og kulturskel«, sagde Torben Vind Rasmussen - formand for Efterskolerne.

Også Peter Bendix, formand for FRISKOLERNE, understregede behovet for børn og unges evne til at udvikle demokratisk forståelse med et globalt perspektiv -

»Skolen skal uddanne og danne børn og unge til at leve i en globaliseret verden fyldt med både overfladiske ideer og perfekt orden. Jeg mener, det er afgørende, at børn og unge får forståelse for, hvad der kan binde os sammen, og at de dannes til at være kritisk nysgerrige på det eksisterende samfund, og på hvordan vi indretter samfundet bedst muligt«.

Det er tredje gang, de frie skoler i Danmark inviterer til international konference og dermed samler folk fra hele verden for at drøfte uddannelse i et globalt perspektiv.

Omtale i Kristeligt Dagblad den 6. oktober 2021