Hver fri- og privatskoleelev er en besparelse

HOLBÆKS BORGMESTER, Christina Krzyrosiak Hansen (S), ærgrer sig i et debatindlæg (Pol. 5.6.) over, at 32 procent af eleverne i Holbæk Kommune nu går på fri- og privatskoler. Hun drømmer egentlig om, at antallet af fri- og privatskoleelever bliver så lavt som muligt. Samtidig fortæller hun, at man siden 2014 har sparet 13 procent af det samlede budget på folkeskoleområdet i Holbæk svarende til 68 millioner kroner.

Christina Krzyrosiak Hansen udnævner skurken i hele problemstillingen: tilskudssystemet for fri- og privatskoler.

Det er skruet sådan sammen, at når gennemsnitsudgifterne i folkeskolen stiger eller falder, følger tilskuddet til fri- og privatskolerne med. Dog med den væsentlige forskel, at fri- og privatskolerne altid må klare sig med 3/4 af de midler, som folkeskolerne modtager.

»ER DET EGENTLIG fair?«, spørger hun. Det korte svar er: Ja, det er egentlig ret fair, at fri- og privatskolernes tilskud følger folkeskolens økonomiske op- og nedture.

I Holbæk Kommune har man taget en politisk beslutning om at spare markant på folkeskolerne, og nu mener borgmesteren, at det er unfair, når det viser sig, at kommunen får ekstraudgifter i 2018 til fri- og privatskoleeleverne på ca. 2.000 kroner pr. barn, fordi udgifterne til folkeskolerne generelt set er steget.

I virkeligheden dækker det bare over, at den besparelse, kommunen normalt har, når elever går fra folkeskolen til fri- og privatskoler, bliver en anelse mindre, end den plejer.

Den gennemsnitlige udgift per folkeskoleelev i Holbæk Kommune var i 2017 65.607 kroner. Til sammenligning koster en elev på en fri- eller privatskole 37.100 kroner for kommunen. Altså sparer Holbæk Kommune godt 28.000 kroner pr. elev, der ikke går i folkeskolen. Selv med argumentet om stordriftsfordel kan man ikke komme uden om, at der er tale om en betragtelig besparelse.

HVIS DET IDEOLOGISKE tankeeksperiment virkeliggøres, og Holbæk Kommune en dag kun har et minimum af elever i fri- og privatskoler, ville Christina Krzyrosiak Hansen få endnu større udgifter til folkeskolen. Det er et faktum.

Uagtet dette er det en god og relevant overvejelse, hvordan borgmesteren får lokket flere elever fra fri- og privatskolerne til folkeskoletruget, men det sker sandsynligvis ikke ved at spare på folkeskolen eller udråbe fri- og privatskolerne til skurken på baggrund af økonomiske fejlslutninger.

Jeg tror, det sker ved et gedigent fokus på at skabe et fantastisk skoletilbud, der taler for sig selv.

Bragt i Politiken den 8. juni 2018