fjern søgeboks
Frihed til forskellighed
kids playing

Gjerndrup Friskole

Gjerndrup Friskole

Gjerndrup Friskole blev startet i efteråret 1989 som en ”protestskole”, fordi skolen som folkeskole skulle nedlægges. Allerede dér besluttede initiativtagerne, at skolen skulle være karakter- og prøvefri.
Det har den været lige siden, og vi har ikke planer om at ændre på det.

Med jævne mellemrum bliver vi udfordret på denne frihed, og vi tager altid den samtale, der udspinder sig i den forbindelse. Vi oplever, at vi uden karakterer og prøver, altså uden de tal, der er forbundet med det, giver eleverne rum og plads til at tænke på egen udvikling.

Vi vægter og praktiserer formativ evaluering, hvor elever i høj grad inddrages i samtalen og forståelsen af hvordan de kan videreudvikle deres færdigheder og kompetencer. Vi oplever, at vi er fri for at skulle ”stile hen mod en bestemt dag, med et bestemt pensum og en bestemt metode”, og den frihed giver, for os, en levende og ubrudt skolehverdag.

Sådan arbejder vi med evaluering på Gjerndrup Friskole

En årlig projektopgave i overbygningen
I overbygningen laver eleverne hvert år en projektopgave, hvor overtemaet er fastsat af læreren, og hvor eleverne så under det tema, vælger et emne, de vil gå i dybden med. 

Projektperioden afsluttes med en fremlæggelse, en projektaften, hvor skolens tilsynsførende, alle lærere, klassekammerater i overbygningen samt bestyrelse og forældre til de pågældende elever deltager. Alle der er til stede, udfylder et evalueringsskema, som tages med i den efterfølgende samlede vurdering.

Afslutningsvis får eleverne en udtalelse af deres forløb og præstation af denne projektopgave, som overdrages til dem på dimissionsaftenen.

Fremlæggelse af synops for klassekammerater
I løbet af 8. og 9. klasse giver vi eleverne opgaven af lave en synopse på tilsvarende måde som det vil foregå ved en FSA i folkeskolen. 

Eleverne skal fremlægge deres synopse, både den i dansk og den i engelsk, ved en ”prøve-prøve”. De sættes i samme situation, som havde det været en rigtig prøve/eksamen, blot med den store forskel, at der ikke gives karakterer efter endt evaluering af præstationen.

Selve evalueringen foregår mellem de to eksaminerende lærere og de elever, der undervejs har siddet bagerst i lokalet og lyttet til den fremlæggelse, deres klassekammerat har lavet. På den måde lytter alle til de guldkorn, der kommer om fremlæggelsen. Dette giver alle elever mulighed for at forbedre deres egen fremlæggelse, når de nu hører, hvad der roses og fremhæves.

Skriftlige prøver evalueres gennem mundtlige samtaler
På tilsvarende måde laves der skriftlige prøver, hvor de helt sammen betingelser som ved FSA sættes i stand: 4 timers matematikprøve, dansk skriftlig prøve, engelsk skriftlig prøve, alle disse skriftlige prøver efterligner de prøver, der laves i folkeskolen. 

Det er tidligere udgivne prøver, som benyttes, men igen bliver resultatet ikke givet i tal, men i mundtlige samtaler: hvad trænger de til at øve mere? hvad har de godt fat i? hvordan ser man at det er en god opgave? osv.

Vi har gode erfaringer med denne form og har som tidligere skrevet ikke planer om at ændre på det. 

Gjerndrup Friskole

Surhavevej 31
6650 Brørup

Telefon 75 38 44 02
kontor(at)gjerndrupfriskole.dk
www.gjerndrupfriskole.dk

 

Skoleleder

Kirsten Thomsen
Telefon: 23 49 93 41
skoleleder(at)gjerndrupfriskole.dk

 

 

info

Få nyheder fra FRISKOLERNE!

Få nyt fra FRISKOLERNE via vores nyhedsbreve og vores nyhedsagent.

Du bestemmer selv, hvilke emner du vil have nyheder om - og du kan til enhver tid afmelde dig igen.
TILMELD dig nyhedsbreve og nyhedsagent.

Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup  
kontakt@friskolerne.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00
Fredag 9-12